Alla inlägg under september 2006

Av La Famiglia - 22 september 2006 11:15

Läste i DN i morse en mycket intressant ledare av Göran Rosenberg. -Det är helt OK att knycka idéer från mig Göran, men du kan väl i så fall ange min blogg som källa. Artikeln - finns här -handlar om hur den nya regeringen ska kunna genomföra sina löften om en bättre skolan. (Jag skrev mitt inlägg redan den 22 augusti.) Han skriver "Bristande personlig auktoritet hos lärare är förvisso ett problem, men det beror inte på att lärarna saknar statliga tvångsmedel utan på att auktoritet blivit allt svårare att förvärva och upprätthålla"Han refererar också till alliansens valmanifest, där man kan läsa följande: "Lärarna har inte tillräckliga befogenheter för att kunna hålla ordning och respekteras i klassrummet." Ett sånt jävla trams. Respekt får man inte på grund av befogenheter. Det är ju för fan helt paradoxalt att skriva så. Befogenheter är något man möjligen kan utnyttja om man inte lyckats få respekt. Återigen, respekt måste förtjänas, och ett sätt är att visa respekt.Men å andra sidan, heder åt alliansen som ändå vill förbättra skolan, men dessvärre tror jag de är inne på fel spår. Men den som lever får se.

Av La Famiglia - 21 september 2006 20:30

Inatt vaknade Ia för första gången på länge och ville komma ut. Låt oss hoppas att de var ett undantag.Jag tycker hunden har sovit mycker mer de sista dagarna. Jag vet inte riktigt om det är inbillning, och om det inte är det, vad tyder det på då? Att hon är sjuk, eller att hon har lättare att komma till ro nu. Eller att jag är så jävla tråkig så hon hellre sover än försöker få kontakt med mig, jag som bara sitter vid datorn hela dagen. Intressant att notera var att jag började dagen med att koka fläsklägg; då låg hon och sov i köket. Sedan gick jag för att sätta mig vid datorn; då la hon sig att sova i datorrummet. Sedan gick jag tillbaka till köket för att röja lite, då följde hon med tillbaka dit och sov vidare där. Idag på dagen har vi fortsatt med "gå-fint-utan-koppel"-övning på tomten. Går lite sämre än inomhus, vilket jag kan förstå. Sen i kväll skulle hela familjen åka till veterinären, och då sa jag: -Hon behöver inget koppel ut till bilen, hon följer mig så bra. I helvete att hon gjorde. Inte ett dugg följde hon mig. Och då inser jag det som alla ni erfarna hundägare redan räknat ut. Utan störningar är det inga problem att göra något, med lite störningar i form av en trädgård går det sisådär, men har man en hel familj som står omkring och ropar, är det en störning av större slag, och då fungerar ingenting. Nu vet jag det också. Hos veterinären var det dags för 12-veckorsvaccineringen. Det gick hur bra som helst. Skönt tycker jag.

Av La Famiglia - 21 september 2006 20:03

...men icke då. I stället är det tre elaka farbröder och en tyken käring på TV4 som lockar. Fan, varenda kväll denna vecka är det Idol på TV4, och dom har dessutom varit så himla smarta så dom delat upp programmet i två delar, och den senare sänds efter halv elva. Hur ansvarstagande är det med tanke på att tittarna till mycket stor del är barn, som borde gå och lägga sig runt 9. Jag misstänker att reklamtiden kring programmet är ganska lättsåld till ett oanständigt högt pris, och då kan man tulla lite på det eventuella ansvar man borde ta. (Sen ska ju inte jag sticka under stol med att man som förälder också har viss makt över när ens barn går och lägger sig. Men ändå)Och vad ska jag göra då? Sitta framför datorn och skriva meningslösa inlägg i hopp om att min besöksstatistik ska gå upp? Och ännu värre kommer det bli. Så småningom kommer fredagkvällarna, som annars är ägnade åt familjemys att upptas av Idol. Jag står inte ut. Jag kommer ta Vespan och dra till stan.

Av La Famiglia - 21 september 2006 13:08

Trots mitt envetna klagande på en hund som biter allt och alla, måste jag också berätta om en annan sida. Alldeles nyss, när jag la mig på golvet kom hon fram och började slicka mig i ansiktet, N.B utan att bitas. Det var fråga om ren vänskaplig slickning. Och sedan försökte hon lägga sig bekvämt på mitt ansikte, men det gick inge bra. Jag var nog inte så bekväm. Men snacka om mysig hund.

Av La Famiglia - 21 september 2006 12:32

Ja, omröstningen gav ett entydigt besked. Det heter gympa. Men omröstningen har fel. Det säger även mina barn. Dom garvar läppen av sig när jag berättar om resultatet från omröstningen. Alltså har vi inte kommit närmare sanningen om vad det heter, eller snarare varför man säger olika och vilka som förespråkar det ena eller det andra.

Av La Famiglia - 21 september 2006 12:28

Med anledning av dagens lunch skapar jag nu en ny livsviktig omröstning.

Av La Famiglia - 21 september 2006 12:18

Till lunch idag hade jag lagat till rotmos och fläsklägg. Kanske ingen maträtt som förekommer speciellt ofta på borden i min generation. Och säkerligen ytterst få som lagar det till lunch bara åt sig själv. Men det är förbannat gott.

Av La Famiglia - 20 september 2006 21:17

Eftersom jag är förbannat trött av har för avsikt att lägga mig strax får jag försöka sammanfatta hunddagen fast den inte är slut ännu.Det har varit en förhållandevis lugn dag. Ia har sovit mycket. Vi har övat lite "Följa John" inomhus. Absolut troligen inte alls i enlighet med vad som gäller för lydnad och sånt, men det var roligt tyckte vi båda.Bitandet har jag hanterat så idag att så fort hon biter för hårt i mig eller biter i mina kläder stänger jag in mig på toaletten. Och så fort hon biter på möbler kommer jag ångandes med tinner-trasan, eller i alla fal ättiksspritflaskan och en papperstuss för att stryka där hon biter. Än har det väl inte givit något vidare resultat, men kanske i morgon eller så. Dessvärre har hon fördärvat ett nytt ställe på tapeten. Självklart hände det när jag inte var hemma. (Allt ska man behöva göra själv. Inget kan man överlåta åt andra, inte ens se efter hunden i 10 minuter.) Nu tänker jag emellertid gå och sôva.

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< September 2006 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards