Alla inlägg den 22 september 2006

Av La Famiglia - 22 september 2006 23:59

Så har då sista dagen av mina tio pappadagar gått till ända. En dag ganska lik många andra. Hunden sov nästan hela förmiddagen. Vaknade lagom tills jag skulle äta lunch. (Råtta!)Det är en markant skillnad nu mot tidigare när man ska ta den lilla morgonpromenaden. Nu behöver man inte bära ut henne från tomten, hon springer självmant. I stället försöker jag få henne att inte rusa ut på gatan från garageuppfarten förrän jag sagt varsågod. Det går väl sisådär. (Samma övning försöker vi förövrigt med när det gäller att gå in eller ut genom ytterdörren också.) På promenaden har jag börjat med att öva på att göra ingenting. Jag bara sitter på en sten och ser dum ut (Ja, det är inte jag som behöver öva på det, för det kan jag utmärkt redan, utan det är hunden som ska övas i att koppla av.)Vi har också övat följsamhet utan koppel i trädgården. Och det gick sämre idag än i går. Vidare gick också eftermiddagspromenaden sämre än förmiddagsdito, så helt klart är ju att hon är olika mycket koncentrerad eller motiverad för att öva med mig. Men fan vad det går åt hundgodis. Allt man gör för att aktivera henne kräver ju hundgodis. Så ikväll har vi bukrat så det ska räcka hela helgen. Får se om det gör det.

Av La Famiglia - 22 september 2006 23:58

Har just kommit hem från stan, där jag varit och lyssnat på musik. Självklart åkte jag Vespa. Och det är inte alldeles otrevligt att åka Vespa sent på kvällen, på vägar utan trafik och där dimman ligger, ja, inte helt tät, men i alla fall under stundom ganska tät. En obeskrivlig känsla av frihet.

Av La Famiglia - 22 september 2006 11:15

Läste i DN i morse en mycket intressant ledare av Göran Rosenberg. -Det är helt OK att knycka idéer från mig Göran, men du kan väl i så fall ange min blogg som källa. Artikeln - finns här -handlar om hur den nya regeringen ska kunna genomföra sina löften om en bättre skolan. (Jag skrev mitt inlägg redan den 22 augusti.) Han skriver "Bristande personlig auktoritet hos lärare är förvisso ett problem, men det beror inte på att lärarna saknar statliga tvångsmedel utan på att auktoritet blivit allt svårare att förvärva och upprätthålla"Han refererar också till alliansens valmanifest, där man kan läsa följande: "Lärarna har inte tillräckliga befogenheter för att kunna hålla ordning och respekteras i klassrummet." Ett sånt jävla trams. Respekt får man inte på grund av befogenheter. Det är ju för fan helt paradoxalt att skriva så. Befogenheter är något man möjligen kan utnyttja om man inte lyckats få respekt. Återigen, respekt måste förtjänas, och ett sätt är att visa respekt.Men å andra sidan, heder åt alliansen som ändå vill förbättra skolan, men dessvärre tror jag de är inne på fel spår. Men den som lever får se.

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< September 2006 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards