Direktlänk till inlägg 25 december 2007

Du påven, hoppade du över retorikkursen i din utbildning?

Av La Famiglia - 25 december 2007 21:41

Jag är ju inte speciellt religös av mig till vardags. Jag skulle aldrig komma på tanken att frivilligt gå i kyrkan. Och jag tror nog mer på Robert Lind i Kramfors än på gud. Däremot är jag väldigt fashinerad  prästyrket och predikningar. Och det är väl den fashinationen som gör att jag varje jul genomlider både midnatssmässan från Rom och julottan på TV. Visserligen somnar jag ibland, men jag försöker ändå lyssna på predikningarna. Så även i år. Vi har kunnat läsa både på text-TV och på till exempel DN:s nätupplaga att påven tyckte att själviskheten förstör jorden. Det var väl i och för sig inte min tolkning av vad han sa. Han gjorde liknelsen att på samma sätt som Josef och Maria inte fick plats i Härbärget, är dagens människa så självupptagen att hon inte har plats för något annat än sig själv i sitt liv. Så långt är jag med. Men jag uppfattade att påven ville att det var gud som skulle få större plats i våra liv. Vi borde bli lite mer troende och ägna mer tid åt gud. Kanske inte en prioritering jag helt ställer mig bakom. Dessutom var påvens hela predikan ur ett retoriskt perspektiv ett fullständigt fiasko. Han staplade kristen floskel på kristen floskel i all oändlighet utan att få speciellt mycket sagt. Jag funderar på att skicka ner boken Praktisk Retorik av Göran Hägg till påven. Den innehåller de grundläggande kunskaperna om hur man bygger upp ett tal för att övertyga någon om något. Det kan påven verkligen behöva. Eller om det kanske är hans talskrivare som skulle behöva det.


Julottans predikan var däremot mycket bättre. Den prästen hade något att säga. Han var dessutom mer påläst på retorik. Han började i bibeln med vilka känslor Josef hade inför att bli far till ett barn som han inte var far till. Hur en ängel berättade för Josef att han skulle ta hand om barnet trots att det inte var hans eget. Ur denna bibliska berättelse förklarade sedan prästen hur viktigt det är att fäder tar hand om sina barn, både sådana de gjort själva och sådana de fått överta efter andra (oavsett om det är en helig ande eller någon annan som ligger bakom). Och det var ju lysande. Även om jag för egen del inte tycker man måste ha bibeln till hjälp för att förklara vikten av att fäder tar hand om sina söner.


Och vad mysigt det är att dricka morgonkaffe till julottan och sedan gå och lägga sig igen.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av La Famiglia - 6 juni 2008 17:58

I någon slags miljömedvetenhetsanda talas det alltmer om hur fel det är att transportera mineralvatten långa sträckor när vi har så gott kranvatten i Sverige. Vi som älskar ramlösa, loka, etc framställs allmer som riktiga miljöbovar. Och i en förläng...

Av La Famiglia - 2 april 2008 22:46

I går på första april hade denna avdankade blogg 700 besökare. Det är ju inte vettigt....

Av La Famiglia - 4 mars 2008 23:13

Men hallå asså. Det senaste inlägget på denna blogg skrev jag sista december förra året, och sedan dess har jag en ny blogg.  Men vad kommer det sig att denna blogg fortfarande har en jävla massa besökare? Bloggen ligger ju idag för tusan på 14 plats...

Av La Famiglia - 31 december 2007 23:59

Som sagt, från och med nu flyttar jag till annan adress. http://hundblues.blogspot.com   Ni är välkomna dit om ni vill föjla mig under 2008 (och kanske även längre)   ...

Av La Famiglia - 31 december 2007 23:58

Nyårsafton, årets sista och mest spännande dag för alla hundägare. (Det är väl i och för sig årets sista dag för rätt många människor.) Dagen började med en tvåtimmarspromenad på golfbanan, och nog fan var det folk ute och spelade golf idag också. De...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards