Alla inlägg den 21 december 2007

Av La Famiglia - 21 december 2007 23:15

Sista dagen på dagis för både vuxna och hund före jul- och nyårsledigheten. Efter hemkomsten var det meningen att Ia skulle få en riktigt lång promenad så att hon skulle stå ut med det stundande kalaset. Men tyvärr medgav inte tiden någon längre promenad. Och så stod inte Ia ut med fruns födelsedagskalas heller. När familjen med de fem barnen (varav endast fyra följde med) kom, tyckte Ia inte alls det var roligt längre. Och jag insåg snabbt att jag för länge sedan borde hämtat in hennes bur från bilen (Ja, den har legat i bilen sedan stora Stockholm, för i vanliga fall använder hon inte sin bur speciellt mycket), så jag gjorde en snabbutryckning till bilen och tog in buren. Det var tur, för den behövde Ia för att få vara i fred i. Men det funkade i alla fall inge bra.


Nåväl, efter genomfört kalas gick Ia och jag på en promenad. Det var väldigt skönt, tyckte nog både hon och jag. Ibland undrar jag hur hundars sovbehov fungerar. När vi går och lägger oss i vanliga fall runt 11 går ju Ia också och lägger sig. Men om vi är uppe till 1, är hon också mer än gärna det, och hon förväntar sig aktivering och lite hejsan och hoppsan och bompa då. Så medan vi plockade undan efter festen och sedermera spelade lite spel, påpekade Ia mer än en gång att det inte riktigt var vad hon förväntade sig av fredagskvällen. Men till slut resignerade hon och gick och la sig i alla fall. Och så även vi, för lördagen har dett digert program.

Av La Famiglia - 21 december 2007 12:30

Igår kväll (eller snarare i går natt) när jag skulle gå och lägga mig upptäckte jag att diskmaskinens lysdioder blinkade som en jävla fyr. När jag kontrollerat med Svensk fyrlista (bruksanvisningen till diskmaskinen) förstod jag att översvämningsskyddet löst ut. "Stäng av vattentillförseln och tillkalla reparatör" stod det. Reparatören kommer först den 7 januari. Nu måste jag diska för hand hela jul- och nyårshelgen. Helvete, dagens i-landsproblem har drabbat mig.

Av La Famiglia - 21 december 2007 00:30

Idag stod uppåkrakakor, klenätter och sill på schemat. Dessvärre har jag inte hunnit med allt. Jag har inte grejat att göra klenäter. Det beror kanske på att jag kom på att det är i kväll jag måste baka till kalaset i morgon. Frun behagar fylla år idag, och i morgon kommer det gäster på kalas. Så i stället för att fritera klenäter har jag bakat citronmarängpaj, en tårta med apelsinkräm på och en cheesecake. Nu kan man ju tycka att jag lika gärna kunde gjort klenäterna när jag ändå stod i köket, men faktum är att jag orkade inte.  (Jag börjar väl bli gammal och klen.


  • Baka rosenbullar
  • Baka vörtbröd
  • Koka skinka
  • Baka klenäter
  • Baka uppåkrakakor
  • Baka engelska pepparkakor
  • Baka vanliga pepparkakor  (göra deg)
  • Lägga in sill
  • Göra senapssill
  • Göra skärgårdssill
  • Koka knäck
  • Koka Fudge
  • Göra chokladtryffel
  • Göra hallontryffel
  • Koka sylta
  • Steka köttbullar
  • Baka kanelhjärtan
  • Göra bondost
  • Göra julbollar (godis, liknar Bounty)

Skärgårdssill  (Inget recept har jag, och gjort det förut har jag inte heller. Jag har exprimenterat lite och gjort om en gång.)


Senapssill och den vanliga inlagda


En vanlig citronmarängpaj. (Tricket nu är att inte täcka den med plast, utan låta den stå otäckt. Annars blir marängen så uppblött och äcklig.)


'En liten enkel cheesecake. (Den är nästan nyttig för den innehåller både lättkrämfräsh och lättkesella.)


Apelsintårtan. Den ska bara garneras med stimlade och helst syltade appelsinskal, men det får nog bli färska strimlor i morgon.


Uppåkrakakor. Det bakade alltid min farmor till jul. I övrigt är det inget speciellt med dessa kakor, det är inte ens speciellt goda att äta.

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards