Alla inlägg den 9 december 2007

Av La Famiglia - 9 december 2007 23:22

Dagen för Ias del började med en promenad och så fick hon springa lös i skogen. Hon var ganska spattig när vi gick till skogen, men hon var mycket följsam här hon inte var kopplad. Efter frukost åkte vi iväg till julmarknaden, utan hund, och när vi kom hem igen var det dags för nästa promenad. Ia är fortfarande lika spattig, om inte värre när hon går i kopplet. Vi vandrar bort till de ängar vi brukar promenera på på mornarna. Självklart släpper vi Ia lös där också, och hon följer hur bra som helst. När vi kommit en liten bit får hon emellertid fnatt och drar rakt in i skogen. Vi känner att detta inte är bra, och lyckas locka fram henne igen. Men att fånga och koppla var det inte att tänka på. Hon drar tillbaka in i skogen, och nu kommer hon inte tillbaka. Inte heller är hon synlig någonstans. Inge bra tycker jag. Det finns inga olämpliga bilvägar i närheten, men det är i alla fall inge bra med en bortsprungen hund. Men tack och lov dyker hon upp efter några minuter, och då är det koppeltvång. Hela vägen hem. Sedan åker vi på kalas hos bekanta, och Ia får stanna hemma.


Kvällspromenaden får jag gå ensam, och tro det eller ej, men så fint har inte Ia gått i koppel på väldigt länge. Hemma igen är det kloklippningsdags, och nu finns det nybakat bröd och te. Det blir te och smörgås på sängen.

Av La Famiglia - 9 december 2007 23:18

Idag har vi varit på julmarknad. Jag tycker det är svårt att hitta någon riktigt bra julmarknad att gå på. Antingen är det för mycket folk, för litet utbud, för mycket skit, eller för lite jul. Julmarknaden på Överjärva gård lite norr om Stockholm har visat sig vara just den optimala julmarknaden. Precis lagom ur alla aspekter. Dessutom håller den en ekologisk profil, vilket inte gör den sämre. Nedan några bilder från julmarknaden. Det ser inte så vare sig jullikt eller marknadslikt ut, men jag försäkrar, bakom fasaderna är det en riktig julmarknad.

Av La Famiglia - 9 december 2007 00:52

Glöggen tillhör definitivt en av julens stora höjdpunkter. Jag är snudd på glöggmissbrukare. Det är en himla tur att jag är nykterist och därför köper alkoholfri glögg. Om jag inte vore nykterist skulle jag köpa vinglögg eller starkvinsglögg. Och dricka det i såna mängder som jag dricker den alkoholfria glöggen, skulle raskt ta mig rakt in i alkoholmissbrukets underbara värld.


Nu i kväll har vi avslutat dagen med glögg och pepparkakor framför brasan. Himla mysigt. Pepparkakorna smakade förträffligt. Bara så att ni vet, ni som var här i söndags på adventsfika. Pepparkakorna var nämligen köpta för det ändamålet, men vi glömde att ta fram dom. Men dom är goda, tro mig.

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards