Alla inlägg den 17 december 2007

Av La Famiglia - 17 december 2007 22:15

Idag har jag både hämtat och lämnat Ia på dagis (fast jag gjorde det i omvänd ordning). Dom sa att hon hade skött sig på dagis idag. Jag får väl tro på det. Någongång, någonstans borde hon ju sköta sig. Hemma har hon inte gjort det. När jag vid något tillfälle nu ikväll gick in i arbetsrummet såg jag hur Ia tuggade på något. Jag lyckades gräva ut något plastaktigt ur munnen på henne, gick och frågade övriga familjen vad det kunde vara. Det tog frun 1 sekund att komma på vad det var. Resterna av en arméns hudsalva, från hennes handväska. Tänk om frun varit lika snabb i tanken att inte lägga väskan på golvet, då hade det inte hänt. Nu hade det hänt.


Vidare har Ia fått en kvällspromenad och fått busa en del.  Dessutom har hon nog tyckt att vi andra varit tråkiga som bakat pepparkakor hela kvällen. Men sånt går över. Pepparkaksbakande alltså.

Av La Famiglia - 17 december 2007 22:13

  • Baka rosenbullar
  • Baka vörtbröd
  • Koka skinka
  • Baka klenäter
  • Baka uppåkrakakor
  • Baka engelska pepparkakor
  • Baka vanliga pepparkakor  (göra deg)
  • Lägga in sill
  • Göra senapssill
  • Göra skärgårdssill
  • Koka knäck
  • Koka Fudge
  • Göra chokladtryffel
  • Göra hallontryffel
  • Koka sylta
  • Steka köttbullar
  • Baka kanelhjärtan
  • Göra bondost
  • Göra julbollar (godis, liknar Bounty)

Av La Famiglia - 17 december 2007 20:53

Jag har fått lära mig att det dummaste man kan göra som hundägare är att stå och kasta boll åt sin hund i en halvtimme och tro att den då fått både motion och aktivering. I synnerhet om det är det normala sättet man aktiverar och motionerar sin hund. I lördags på hundutställningen såg jag att jag hade lärt mig fel. Det dummaste är inte att kasta boll till sin hund, det är att köpa en automatisk bollkastare till sin hund. Den fungerar så att den automatiskt kastar i väg en boll som hunden får hämta och lägga tillbaka i en hink ovanpå apparate. Sedan trycker man på sin lilla fjärrkontroll och apparaten kastar iväg en ny boll, och så håller man på tills hunden är motionerad och aktiverad. Nu behöver man inte ens vara med hunden, man kan ställa mojängen ute på gräsmattan och så kan man ligga i hamocken, eller ännu värre, sitta inte och sköta det hela med fjärrkontrollen. Perfekt, då slipper man till och med umgås med sin hund. Inte nog med att det finns idioter som tillverkar och säljer en sådan manick, jag såg folk som köpte den också. Jamen hur korkad kan man bli? För er som inte vet kan jag berätta att kasta bollar som hunden ska hämta är oerhört stressande för hunden. Det är som en jakt som aldrig tar slut. Och jakt drar ju upp stressnivån. Och eftersom jakten aldrig tar slut blir det som en uppåtgående stresspiral. Sålunda blir hunden varken aktiverad eller motionerad, bara stressad. Dessutom stimulerar man jaktinstinkten, vilket i och för sig kan vara bra om man vill ha en hund som jagar cyklister, joggare och andra samhällsparasiter. Men vill man ha en lugn och harmonisk hund är det ingen hit.

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards