Direktlänk till inlägg 17 december 2007

Hur korkade kan dom bli? Tjo!

Av La Famiglia - 17 december 2007 20:53

Jag har fått lära mig att det dummaste man kan göra som hundägare är att stå och kasta boll åt sin hund i en halvtimme och tro att den då fått både motion och aktivering. I synnerhet om det är det normala sättet man aktiverar och motionerar sin hund. I lördags på hundutställningen såg jag att jag hade lärt mig fel. Det dummaste är inte att kasta boll till sin hund, det är att köpa en automatisk bollkastare till sin hund. Den fungerar så att den automatiskt kastar i väg en boll som hunden får hämta och lägga tillbaka i en hink ovanpå apparate. Sedan trycker man på sin lilla fjärrkontroll och apparaten kastar iväg en ny boll, och så håller man på tills hunden är motionerad och aktiverad. Nu behöver man inte ens vara med hunden, man kan ställa mojängen ute på gräsmattan och så kan man ligga i hamocken, eller ännu värre, sitta inte och sköta det hela med fjärrkontrollen. Perfekt, då slipper man till och med umgås med sin hund. Inte nog med att det finns idioter som tillverkar och säljer en sådan manick, jag såg folk som köpte den också. Jamen hur korkad kan man bli? För er som inte vet kan jag berätta att kasta bollar som hunden ska hämta är oerhört stressande för hunden. Det är som en jakt som aldrig tar slut. Och jakt drar ju upp stressnivån. Och eftersom jakten aldrig tar slut blir det som en uppåtgående stresspiral. Sålunda blir hunden varken aktiverad eller motionerad, bara stressad. Dessutom stimulerar man jaktinstinkten, vilket i och för sig kan vara bra om man vill ha en hund som jagar cyklister, joggare och andra samhällsparasiter. Men vill man ha en lugn och harmonisk hund är det ingen hit.

 
 
Karin

Karin

17 december 2007 22:38

Instämmer fullständigt med dig P !!!!!
Här råder TOTALT KASTFÖRBUD av allt man kan tänkas komma på att kasta åt en hund .....

http://bippeliboppen.bloggagratis.se

 
Ingen bild

La famiglia

18 december 2007 00:21

Tänkte väl det Karin ;)

 
Breezie

Breezie

18 december 2007 19:59

Jag har ju inga kunskaper om hundar men det du säger låter ju logiskt. Men om man nu köper en hund gör man då inte det för att man vill ha sällskapet? Och har man en hund är det ju en familjemedlem också och då umgås man väl? Den manicken verkar totalt sne vriden. Men allt ska ju vara så enkelt nu mer. Snart pratar vi inte med varandra heller utan vi trycker väl in nån symbol så poppar symbolen upp hos den som vi vill nått.

http://Breezie

 
Ingen bild

La famiglia

18 december 2007 23:03

Ja du Breezie, man undrar ju.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av La Famiglia - 6 juni 2008 17:58

I någon slags miljömedvetenhetsanda talas det alltmer om hur fel det är att transportera mineralvatten långa sträckor när vi har så gott kranvatten i Sverige. Vi som älskar ramlösa, loka, etc framställs allmer som riktiga miljöbovar. Och i en förläng...

Av La Famiglia - 2 april 2008 22:46

I går på första april hade denna avdankade blogg 700 besökare. Det är ju inte vettigt....

Av La Famiglia - 4 mars 2008 23:13

Men hallå asså. Det senaste inlägget på denna blogg skrev jag sista december förra året, och sedan dess har jag en ny blogg.  Men vad kommer det sig att denna blogg fortfarande har en jävla massa besökare? Bloggen ligger ju idag för tusan på 14 plats...

Av La Famiglia - 31 december 2007 23:59

Som sagt, från och med nu flyttar jag till annan adress. http://hundblues.blogspot.com   Ni är välkomna dit om ni vill föjla mig under 2008 (och kanske även längre)   ...

Av La Famiglia - 31 december 2007 23:58

Nyårsafton, årets sista och mest spännande dag för alla hundägare. (Det är väl i och för sig årets sista dag för rätt många människor.) Dagen började med en tvåtimmarspromenad på golfbanan, och nog fan var det folk ute och spelade golf idag också. De...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards