Alla inlägg under oktober 2006

Av La Famiglia - 18 oktober 2006 00:14

... men denna gång tänker jag inte på några politiker, även om det ligger nära till hands just nu. Nä, jag tänker på mig själv, det perfekte strutsen.Jag har en arbetskamrat som för en drygt ett år sedan födde en dotter. Hon föddes en himla massa månader för tidigt (minns inte riktigt hur många) och hon fick bara leva i en dryg vecka. Som förälder är det väl bland det värsta man kan gå igenom. Men hon kom tillbaka till jobbet efter några månader, och visst var hon inte riktigt lik sig. Men hon verkade ändå förvånansvärt "normal" med tanke på vad som hade hänt. Jag pratade en del med henne och hon sa att det var liksom berg- och dalbana med saknaden och sorgen. Ibland kändes det bra och ibland för jävligt. Men som sagt, hon verkade rätt normal. Igår råkade jag av en slump hitta henne på sajten familjeliv. Där beskrev hon hur det var att förlora ett barn. Det gick inte att läsa oberörd. Tårarna kom direkt. Där beskriver hon tragedin så tydligt så jag förstår inte hur hon kunde vara så normal efter detta. Förmodligen var det inte sant. Det var bara jag som fullständigt saknade förmågan att se sorgen och saknaden hos henne. Fan vad det stör mig. Troligen tordes jag inte möta hennes sorg, så jag blundade för signalerna. Det är så himla svårt att möta människor med sorg, och vad man känner sig otillräcklig. I synnerhet nu, långt efteråt, då det inte går att ändra på något.Tidigt i somras föddes deras nästa barn, också det en himla massa veckor för tidigt. Gissa om vi, hennes arbetskamrater tyckte livet var orättvist. I alla fall, i torsdags hälsade jag på familjen. Alla tre, för mot alla odds överlevde detta barn. Nu väger hon väl som en nyfödd, och det verkar som hon har kommit igenom det hela utan men. Jag hoppas verkligen av hela mitt hjärta att det går bra. M eller K, om ni någon gång skulle hitta hit och läsa detta, vet att jag ofta tänker på er och hoppas att det verkligen går bra med E.

Av La Famiglia - 18 oktober 2006 00:00

Var på möte i ordenssällskapet i kväll. Denna kväll delades det ut en speciell utmärkelse till en av bröderna på mötet. Det är en utmärkelse man får för lång och trogen tjänst på ett eller annat vis. Denne broder fick utmärkelsen för att han i det tysta (han är en mycket tyst och försynt person) under ett stort antal år hjälpt till med en massa praktiska saker i ordenssällskapet. Det var verkligen roligt att han fick denna utmärkelse, och flera av bröderna var rörda till tårar av glädje för denne broders skull. Det kallar jag broderskap. Att så kunna glädjas åt en annan broders utmärkelse. Fy fan va´fint.

Av La Famiglia - 17 oktober 2006 23:52

När jag kom hem nu i kväll ser jag till min glädje att några av de skivor jag beställt på CDON har kommit. Bl a har skivan med Mari Boine kommit. Mari Boine är en samisk världsartist från Norge. Hon blandar samisk jojk med modern musik på ett underbart sätt. Jag säger bara det, Roger Pontare, släng dig i väggen, och ta med dig vindarna som viskar ditt namn. Mari är fullständigt underbar att lyssna på. Dessutom kommer jag att tänka på vad vad jag fick höra av vår förre kulturminister Bengt Göransson i torsdags. Han berättade att när Mari Boine skulle motta Nordiska rådets musikpris 2003 i Oslo, sa hon vid själva prisutdelningen att hon redan hade använt en del av pengarna. Hon hade köpt en bok till varje medlem i ministerrådet. En bok som berättade hur illa samerna hade blivit behandlade under alla år. I stället för att vara tacksam över de 350.000 danska kronor priset var på, gjorde hon ett politiskt utspel. Starkt, mycket starkt tycker jag.

Av La Famiglia - 17 oktober 2006 23:20

Såg just på ett bildspel från Aftonbladets hemsida att jag och Marcus Wallenberg båda kör en Vespa LX-125 från 2006. Det gäller ju att bete sig som de som man vill bli, så nu måste väl min väg till styrelserummen i Sveriges storföretag vara utstakad och klar för mig. Ska bli skönt att slippa pöbeln nere på kontoren och få andas lite frisk luft lite högre upp i företagshierarkin.

Av La Famiglia - 17 oktober 2006 22:45

Jaha, då ska jag återigen försöka sätta ord på en dag som jag själv inte upplevt. Men lite har jag hört. Som sagt i tidigare inlägg idag, så fick de hemmavarande besök av gammal klasskamrat medförandes två mindre barn. En intressant upplevelse, men det gick bra. Jag tror, och hoppas innerligt att barnen inte blev skrämda av Ia. (Förresten vem kan bli skrämd av henne? Världens goaste hundvalp. Hon är sååååååååååå snäll, hon ska bara hälsa. Hon bits inte aaaaaaaaaalls. Spring inte bort, då vill hon leka mera. Ingen fara hon släpper taget så fort du slutar kämpa emot.) På eftermiddagen har det övats inkallning ute i trädgården. Utan koppel, lina eller staket. Riktigt spännande blev det när en av grannens bostonterrier kom sättandes och ställde sig vid staketet mellan våra tomter och skällde såsom bara en jävla terrier kan skälla. Ia satte av i full fart åt motsatt håll, men som tur var stannade hon runt hörnet på huset, och inkallningen fungerade ganska bra. Men i värsta fall kunde hon sprungit ut på gatan och så hade Rally-fredde, som bor här i området kommit i full fart på gatan. Tilläggas skall att Ia aldrig träffat på grannens bostonterrier tidigare.På kvällen har Ia mest legat i någons knä och och bara myst. Inga bitande lekinviter alls utan bara gosande. Snacka om mysig hund. (näe nu ljög jag kanske. Jag vet inte alls vad som hänt i kväll för när jag kom hem hade alla gått och lagt sig. Kanske att jag måste revidera detta inlägg i morgon. Fär väl se.)

Av La Famiglia - 17 oktober 2006 13:25

Idag slog det mig att som hundägare har man stort ansvar. (Nja, det visste jag kanske förut, men jag kom på ytterligare en del som man har ansvar för.) Det har ju tidigare på denna, och några andra bloggar diskuterats hundrädsla. Och som hundägare är man förbannat skyldig att se till att inte hundrädda blir ännu mer hundrädda på grund av ens hunds beteende. Eftersom vi hade barnbesök hemma idag (jag var inte hemma, men jag har fått rapport)slog det mig att man som hundägare också är ansvarig för att se till att små barn inte blir hundrädda på grund av ens hunds beteende. Inte alltid så lätt, men faktiskt oerhört viktigt. Likaväl som man vill att ens hundvalp bara ska få positiva upplevelser av hundar, måste man se till att människovalpar ochså bara får positiva upplevelser av hundar.

Av La Famiglia - 17 oktober 2006 09:10

Efter mitt inlägg igår om "goda smörgåsar", och framför allt på grund av kommentarerna, kom jag att börja tänka på mina barns språk när de var små. Jag, liksom Ulmus har alltid talat till mina barn med så kallat vuxenspråk. Utom ibland. När de själva kommit på ord som är roliga. Äldsta dottern, när hon var runt ett år, kallade en gång en duva för Bubu. Bara för skojs skull började jag också kalla duva för bubu. Eftersom vi ganska ofta såg duvor pratade hon mycket om bubu. Långt senare, när hon lärt sig prata ordentligt, fick jag en gång till min häpnad höra hur hon, som i övrigt talade mycket bra, kallade en duva för bubu. Då var jag tvungen att förklara att det hette duva och varför hon sa fel.Yngsta dottern valde själv att i stället för häst säga fiff. Det sa hon länge, fast vi talade om, och fast hon förstod att det var fel.Våra bästa vänners yngsta dotter var på ett sätt lite avvikande. Till skillnad från andra barn hade hon väldigt lätt att säga R. Så lätt att hon använde R mer än det behövdes. Ofta ersatte hon L med R, så när hon skulle säga lilla blev det rirra. Hon var (och fortfarande är) mycket läraktigt, i synnerhet av sångtexter, men jag vågade aldrig sjunga Fredmans sång NO: 21, av Bellman för henne. Den börjar nämlingen "Så lunka vi såsmåningom..."Barn är helt enkelt underbara.

Av La Famiglia - 16 oktober 2006 22:14

Det är svårt med hundvakt. Idag var återigen svägerskan hundvakt, och Ia var enligt utsago jobbigare än någonsin. Och jag vet inte om det är det som också slår igenom på valpkursen, men även idag var hon fruktansvärt uppjagad och hade väldigt svårt att koncentrera sig. Det kan ju i och för sig vara något annat som gör henne stirrig också. Hur som helst, även denna kvälls valpkurs var bra. Jag har under en längre tid gjort trevande försök till att lära in "låt bli". (lära ut "låt bli" har jag däremot gjort för länge sen) I kväll visade instruktören på ett annat sätt att lära in "låt bli", och si, då fungerade det nästan med en gång. Det gäller att veta hur man ska göra. Vi övade också på grunderna för att gå fint. Och lite inkallning med koppling. Och läxan från förra veckan gick bra. På vägen hem från kursen bestämde vi och ägaren till golden-valpen att vi skulle träffas. Eller framför allt låta våra valpar träffas, eftersom dom också har problem med att hitta andra lämplig hundar att umgås med. Kan nog bli bra.

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Oktober 2006 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards