Alla inlägg den 23 oktober 2006

Av La Famiglia - 23 oktober 2006 23:53

Idag har jag varit på jobbet hela dagen, så nu får vi se om jag kan hålla mig till sanningen eller om jag måste ljuga ihop något. Idag har frun varit hemma, vilket var bra. De två föregående måndagarna har vi ju haft extern hundvakt, och vi har upplevt Ia som extra besvärlig på valpkursen efteråt. Och lite tråkigt nog kan vi konstatera att Ia var lugnare på kursen idag än de tidigare gångerna. Vår externa hundvakt kan ju trösta sig med att Ias lugn förmodligen berodde på att jag inte var på hundkursen, och det finns inget som helst samband mellan henne och Ias vildhet. Och eftersom jag är väldigt mån om att vi även fortsättningsvis ska få hjälp med hundvaktandet, tror jag också att det var så. I alla fall, efter en osedvanligt lugn och händelselös dag var det alltså dags för valpkurs igen. Idag hände det minsann saker. (så fort jag inte är med blir det spännande. typiskt!) De lärde sig grunderna för "sitt kvar", fortsättningen på "gå fot"/"gå fint"/"följa efter", hur man trär på en hund en T-shirt, fortsatta övningar på förbjudna saker och lite mer kontaktövningar. Det gick enligt utsago ganska bra. Vi får väl se i morgon, jag ska vara hemma på förmiddagen och då ska jag prova.

Av La Famiglia - 23 oktober 2006 23:45

...kanske man inte kan kalla det för, men det var jävligt mörkt när jag åkte hem från det styrelsemöte jag varit på i kväll. Det var en nätt tur på 15 km, och eftersom det slutat regna men ändå var varmt ute, var det en underbar åktur på Vespan. Men på grund av det tidigare regnet var det blött och svart på vägarna. Dessutom taskig vägbelysning på sina ställen. Men det var underbart att köra. Tyvärr kommer jag inte att kunna köra Vespa i morgon, för till morgondagens styrelsemöte måste jag ha med mig en bok, nybakat bröd, smör, pålägg och kaffebröd. Det får nog inte plats i ryggsäcken, så jag får nog ta bilen. Eländes elände. Både för mig och naturen. Jag har räknat lite på bensinförbrukningen på Vespan, och den drar mellan 0,36 och 0,37 liter per mil. Det är minsann inte många kronor för så mycket körglädje. Dessutom kostade den bara 30.000 att köpa (Ja jag vet att 30.000 inte är "bara" för ganska många människor. 30.000 är en himla massa pengar för en himla massa människor, men jag menar i jämförelse med vad en bil eller motorcykel med samma körglädje skulle kosta)

Av La Famiglia - 23 oktober 2006 23:35

(Nu kommer ett sånt där inlägg som jag kanske egentligen undrar varför jag skriver. Men eftersom det är min blogg är det jag som besätmmer.) I morse var jag tvungen att tanka Vespan innan jag åkte till jobbet. När jag hade tankat och körde ut från macken märkte jag att när jag bromsade Vespan sjönk spänningen i batteriet. Det märktes på att strålkastaren fram, liksom instrumentpanelbeslysningen blev svagare när jag bromsade. Dessutom hördes ett konstigt surrande ljud. Jag begrep egentligen ingenting. Jag tänkte att det kanske kommit fukt i elsystemt så att när jag tände bromsljuset, blev det någon slags kortslutning som sänkte batterispänningen. Hur som helst, jag körde till jobbet och undvek att bromsa så mycket som möjligt. På jobbet kör jag in i garaget, stänger av Vespan, och slår åter på tändningen för att se om samma fenomen uppträder även om motorn inte är igång. Men när jag drar in bromshandtaget startar motorn. Snacka om kortslutning i elsystemet. Jag provar igen, och det fungerar på samma sätt. MEN så kom jag att se att startknappen hade fastnat i intryckt läge (för er som inte vet kan jag berätta att man startar alla motorcyklar och Vespor med en kanpp. Inte med nyckel som på bil, nyckeln används bara för att slå på tändningen), och då förstår jag. Det är nämligen så att det inte räcker med att trycka på startknappen, man måste dra in bromshandtaget också. Så varje gång jag bromsade drog startmotorn igång. Det var det som surrade, och det var den som kortslöt batteriet. På vägen hem fungerade allt perfekt.

Av La Famiglia - 23 oktober 2006 22:49

En riktigt har-inte-haft-tid-att-blogga-dag. Så nu finns det kanske ett stort behov. Vi får se vad som händer nu. Håll i er.

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Oktober 2006 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards