Alla inlägg den 15 oktober 2006

Av La Famiglia - 15 oktober 2006 23:12

Smög just ner i köket för att smaka på det nybakade brödet, samt stoppa det i påsar och frysa in det.Det är något speciellt med att skära den första skivan av sitt nybakade bröd. Det är med viss nyfikenhet man smakar på det. Smakar det lika gott som det ser ut? (Eller: Går det att äta fast det inte jäst upp som det borde?) Har jag glömt att ha i något? Salt? Sedan fylls man (förhoppningsvis, och oftast) av lyckan över att mjöl och vatten kan bli så gott (Visst, det krävs jäst, salt och eventuellt honung också, men i huvudsak är det ju vatten och mjöl) Därefter känner man glädje och tacksamhet över att ha råd att bjuda sin familj färskt bröd. (Det är minsann inte alla förunnat på denna jord.) Slutligen fylls man med vördnad inför denna utsprungliga basföda.(Ja, jag vet, jag har fuskat. Jag skrev inte detta igår kväll, men jag orkade inte veva igång datorn då. Men när nu bloggagratis har försett oss med möjligheten att bakdatera inlägg måste man ju utnyttja den möjligheten.)

Av La Famiglia - 15 oktober 2006 22:29

Idag vet jag i alla fall vad Ia varit med om. Hon fick inte följa med på husvagnsmässan, men sedan gjorde vi en utflykt till ett ställe där hon fick röra sig tämligen fritt. I alla fall i spårselen, vilket är hyfsat tycker jag. Vi övade inkallning, men det var svårt, för så fort någon gick iväg för att kunna ropa på Ia kom hon sättandes i full fart efter. Det känns med andra ord som om vi har lyckats göra läxan inför valkursen i morgon, inkallning och kontaktsök. Vi passade också på att undersöka vatten vid en badstrand. Ia konstaterade att vågor är opolitliga saker, dom anfaller när man minst anar det. Så hon vågade inte bada nu heller. (Och hon ska vara en vattenhund. Fan tro´t)Nu på kvällen fick hon fullständigt tokfnatt och bet i allt och alla, och for runt i hela huset i full fart. Sedan somnade hon, lagom till vårt kvällsfika med äpplepaj och vaniljsås. Puuuh!!!!!!!!!

Av La Famiglia - 15 oktober 2006 22:25

...måste man ju ha husvagn också. För nytillkomna läsare meddelas härmed att VVS betyder Villa, Vovve och Skoda. Därför har vi varit på husvagnsmässa idag. Intressant ur många aspekter. Bl a konstaterade vi att bland de viktigaste kravet på en husvagn för en VVS:are är att det finns ett stort badrum. Eller i alla fall en stor dusch. Så man kan duscha av hunden. Sedan vill jag naturligtvis ha ett bra kök så man kan laga god mat. Vi hittade en vagn som passade. Invändigt. Men inte utvändigt, den var nämligen över 11 meter lång utvändigt.

Av La Famiglia - 15 oktober 2006 00:52

Idag har jag alltså på allvar burit rollen som kommunsamordnare för insamligen till världens barn. Det gick väl bra. Vi nådde det mål som hade satts upp för vår kommun. När alla bössor var tömda hade vi fått ihop 75.000 SEK. För den som inte vet, kan jag berätta att 75.000, varav ca: hälften i mynt, väger ganska mycket. Eller VÄLDIGT mycket.Bössinsamligen genomförs ju av de deltagande föreningarnas medlemmar. Men det finns även möjlighet för privatpersoner, som inte är med i någon förening att hjälpa till. Idag fick vi hjälp av en 2-barnsmamma (troligen ensamstående, det kändes så). Hon hade säkert inte råd att skänka speciellt mycket pengar. Men hon skänkte sin tid. Hon gav insamlingen 2 timmar av sitt liv. På dessa två timmar fick hon ihop över 500 SEK med en bössa borta vid busstationen. Det tycker jag är oerhört fint. Hon gav oss sin tid, och den kunde omvandlas till över 500 SEK.

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Oktober 2006 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards