Alla inlägg under april 2007

Av La Famiglia - 20 april 2007 22:50

Idag hade jag förmånen att både få lämna och hämta på dagis. (Det berodde på att jag skulle ha bilen, för att byta till sommardäck). När jag hämtade i eftermiddags berättades det att efter att Ia löpt är hon en mycket lugnare hund. Någon sådan markant skillnad kopplad just till det har jag inte märkt, men att hon blivit lugnare, ja det vet vi.


 I kväll har jag visserligen varit hemma hela kvällen, men jag har inte fått gå någon promenad med Ia. Eller, det har jag väl fått, men jag har valt att avstå eftersom jag har så vansinnigt ont i någon muskel framför smalbenet. Jag har haft ont i flera dagar och det går inte över. Så det är inge roligt att gå långt med hund. Typiskt lämpligt till helgen, i synnerhet som frun och yngsta dottern ska till Karlstad i morgon för att titta på Grease. Vete fan hur jag ska kunna gå ut med hund, men det får väl lösa sig på något sätt.


I kväll har vi också konkat upp och monterat ihop en ny soffa. Vi har köpt en stor hörnsoffa som det ska få plats en massa människor i. Tidigare hade vi bara en 3-sitssoffa, som det till nöds gick att klämma ner en 4 personer i, men denna nya soffa räknar vi med att få plats för i alla fall 8 pers.  Problemet är väl bara att när man slängt iväg 16.000 på en ny soffa är en smutsig hund inte det första man vill ha i den soffan. Den förra soffan var Ia väldigt välkommen i, men i denna är hon det inte. Utom på ena hörnet, där vi tänkte lägga en filt som hon kan ligga på. Kan ju bli intressant att se om vi lyckas lära henne var hon får ligga och var hon absolut inte får vara.

Av La Famiglia - 19 april 2007 22:33

Det är roligt att vara borta i tre dagar när man har hund. För Jävlar vad hunden blir glad när man kommer hem. I alla fall Ia. I alla fall när jag kommer hem. Kul. Men av någon outgrundlig anledning var jag upptagen på kvällen, så jag var inte hemma mer än för att laga middag och äta den. Så om hunddagen har jag inte mycket att säga. Jo förresten, på kvällspromenaden gavs det möjlighet att jaga hare, och en sådan möjlighet hoppades man att en lagotto skulle försitta, men icke då. Hon satte iväg efter haren eftersom hon var okopplad.  Men frun hade is i magen så hon sprang åt motsatt håll och ropade på Ia, i stället för att jaga efter henne. Och det ordnade upp sig till slut. Men vi trodde vi hade köpt en hund som var avlad på att inte springa efter allt jävla småvilt som kommer i dess väg när den går med nosen i marken efter tryffel. Men ack så fel.

Av La Famiglia - 19 april 2007 01:49

Som sagt, på kurs är jag. Att sitta uppe länge och umgås med sina kurskamrater är helt klart något som är roligt gissar jag många tycker. Nästan alla kursdeltagarna var uppe länge igår kväll. Men ikväll gick de flesta och la sig väldigt tidigt. När jag frågade någon som fortfarande var uppe om vad detta kunde bero på, fick jag en förklaring. Man hade gått upp tidigt första morgonen för att hinna till kursen, och så hade man festat en del på kvällen. Följdaktligen var man ganska trött nu i kväll. Men då hänger inte La famiglia riktigt med. Om man tycker det är kul att sitta uppe med sina kurskamrater, varför tar man det då inte lite lugnare med alkoholen första kvällen, så att man orkar en kväll till? Varför ska man bälga i sig så mycket öl man bara kan första kvällen så man är helt väck andra kvällen? Jag hajjar ingenting asså.

Av La Famiglia - 19 april 2007 01:32

Sitter alltså fortfarande på den förbannade kursgården och kan inte annat. Men jag har gjort några intressanta iaktagelser om vissa av de personer som går denna kurs tillsammans med mig.

Det första kategorin har jag sett tidigare. Vår fackklubbsordförande tillhör den kategorin. Runt 40-45 år. Tämligen fet. Jävligt intresserad av teknik. Och av någon obegriplig anledning fullproppad med fullständigt värdelöst vetande. Men vetandet verkar ändå vara på något sätt inom samma område för dessa bägge personer jag sett. Till exempel fullständig koll på irlänska spritsorter och hur de framställs. Fullständig kunskap om Sushi, och vad det egentligen heter och vad det egentligen är. Kan allt om ett flertal tekniska företeelser som GPS-system, digitalkameror och landrover. Dessutom älskar de att berätta om sina kunskaper, och blir i längden påfrestande.

 Sedan har jag mött den sanne socialdemokraten också. Ingen politisk värdering denna gång, men typen är oerhört intressant och homogen. Det är som en schablonbild som jag nu fått se i verkligheten. Han är från Norrland, arbetar på SSAB, självklart fackligt förtroendevald, bär socialdemokraternas märke på kavajen. Har INTE slips. Är jävligt påläst på det mesta, men till skillnad från föregående kategori handlar det inte om värdelöst vetande. Till exempel mycket påläst på språkhistoria. Kan föra intelektuella resonemang ena sekunden och sedan uttala sig om sport i nästa sekund (man möter sällan personer som är kunnig och intresserad av bägge dessa områden). Lugn och sansad norrlänning som man inte ska ge sig in i politisk diskussion med, man förlorar ofelbart.


Generalierar jag? Jajjemensan, det är ju så himla roligt.

Av La Famiglia - 19 april 2007 01:19

Helt plötsligt hittar jag ett fält i min blogg som heter kategorier. Det är ju precis det jag vill ha. När dök det upp. Kanoners kanon.  Nu ska jag bara kategorisera om några hunda hundra inlägg till hunddagbokskategorin. Jag har ofta tyckt att denna bloggportal saknar en hel massa finesser som finns på andra ställen. Men nu börjar det ju finnas mer och mer av det man vill ha. Tack för det bloggagratis.se

Av La Famiglia - 19 april 2007 01:14

I morse klockan 4 var jag vaken, och det var jävligt varmt i rummet. Jag steg upp för att öppna fönstret, och vad hör jag, om inte en massa fåglar som kvittrar. Dom börjar ju en stund före gryningen, och det var så underbart att stå där och stirra ut i mörkret, och höra på fåglarnas sång att vilken stund som helst skulle mörkret ge vika för gryningen. Jag låg en stund och lyssnade på fåglarna och kände doften av morgonen tränga in i rummet. När jag vaknade nästa gång runt halv åtta spöregnade det på plåttaket utanför.

Av La Famiglia - 19 april 2007 00:44

Har "råkat" bli utmanad av Twinflower. Och varför inte, så here we go. 

Tio första

Första bästa kompis: Definitionsfråga, men troligen Rickard som var son till en av mina dagmammor.

Första bil: En Austin Allegro 1300.

Första kärlek: Också en definitionsfråga. Antingen svarar jag min fru, eller också Maria i lekis.

Första husdjur: Akvariefiskar när jag var en sådär 5 år.

Första semester: Ingen aning. Kanske Dannmark (om man inte ska räkna besök hos farmor & farfar respektive mormor & morfar)

Första jobb: Foto- och musikaffär när jag gick i nian. (Jag ensam lyckades sälja kameror och instrument som redan på den tiden kostade flera tusen kronor.  Jag fattar än i dag inte hur folk vågade lita på de råd jag gav dem om vilken kamera eller elorgel de skulle köpa)

Första köpta skiva: Kanske inget jag berättar med stolthet, men det var Så gick det till när farfar var ung, med Yngve Forsells orkester. (Låten för övrigt skriven av Bosse Rehnberg, en man värd ett eget inlägg någon gång)

Första riktiga kärlek: Återigen en definitionsfråga. Vad är "Riktig" Men om man vänder och vrider på begreppen blir nog svaret till slut ganska entydigt frun. För att citera Twinflower (som alltså utmanat mig) "Allt innan - pha - damm! "

Första piercing: Vet inte än. Kanske en ring i örat när jag fyller 50.

Första konsert: Hmmm.... vet inte. Men jag skulle tro att den första konsert som jag valde själv var nog Moth and McNeal på Liseberg 1974 (Moth & McNeal sjöng ju I see a star i Eurovisionsslagerfestivalen det året)


Nio senaste

Senaste alkoholdrycken: Öhhhh, jag förstår inte frågan

Senaste bilfärd: Minns inte. Kanse i måndags, eller söndags.

Senaste filmen du såg: Minns inte det heller

Senaste ringda telefonsamtal: Till frun för att be henne att inte ringa och störa mig mitt i middagen

Senaste bubbelbadet: Någon gång tidigare i vår.

Senaste spelade cd: När jag skulle somna i söndags kväll, men vad fan heter gruppen? Paul and the blue delivery, Just in time.

Senaste kyss: Minns inte, men frun var i alla fall inblandad. Troligen i måndags, eller någon gång i helgen

Senaste gången du grät: Minns inte. Förmodligen när jag fick feeling av bra musik senast.

Senaste måltiden: Middag: Förrätt paprikasoppa med örtbaguette, huvudrätt, rådjursstek med mandelpotatis och kantrellsås och efterrätt vinbärsparfait.



Åtta har du nånsin

Dejtat en av dina bästa kompisar: Nix

Blivit arresterad: Nix

Blivit kär vid första ögonkastet: Återigen en definitionsfråga, men enligt ovanstående svar på samma tema borde svaret på denna fråga bli Nix

Fastnat med blicken i någons urringning: Japp

Fått ditt hjärta krossat: Vad trött jag blir på alla dessa definitionsfrågor. Men nu är definitionen gjord, så svaret blir Nix

Sagt att du älskar någon utan att mena det: Nix

Haft ett one night stand: Den frågan har jag svart på förut. Nix

Busringt till någon: Den frågan har jag också svarat på förut. Troligen.



Sex saker du gjort idag

1. Bloggat

2. Varit på kurs.

3. Putsat skorna

4. Ätit rådjursstek

5. Somnat under en föreläsning

6. Druckit kaffe



Fem favoritsaker utan rangordning

1. Gitarren (någon av dem)

2. Vespan

3. Espressobryggaren

4. Min skivsamling med bluesmusik

5. Min kokbokssamling



Fyra personer du kan berätta allt för

1. Ingen vet

2. allt

3. om

4. mig (stulet av Twinflower)



Tre val

Blått eller rött? Rött

Sommar eller vinter? Sommar

Choklad eller chips? Måste man välja? Ok, Choklad i så fall



Två saker att göra innan du dör (och det vill man ju tänka på redan, NOT!)

1. Spela i ett bluesband

2. Åka till Italien och köra Vespa där



En sak du ångrar

Att jag antog denna utmaning, för något vettigare svar på denna fråga än det ni just läser kommer jag inte på.  Men ju mer jag tänker på saken, desto svårare har jag att komma på något som jag borde gjort eller inte gjort, som, såvitt jag kan bedöma idag, skulle fått långtgående oönskade konsekvenser för mitt liv. Jag är faktiskt rätt nöjd med det som är.  Skulle möjligen vara att vi jag och och frun köpte en annan bostadsrätt när vi flyttade ihop. Vi köpte en för 45.000 som vi senare sålde för 385.000 Vi skulle kunna ha köpt en för 90.000 som vi sedan skulle kunna ha sålt för närmare 1 000.000 Och det kan man kanske ångra. Men det känns å andra sidan så fjuttigt och materiellt att ta upp, så det gör jag inte.


Och nu vet ni om möjligt ännu mer om La Famiglia

Av La Famiglia - 18 april 2007 21:30

??

 (Har ju varit på kurs hela dagen så jag vet ingenting. Kanske någon vänlig själ medelst kommentarer kan komplettera)

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< April 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards