Alla inlägg under mars 2007

Av La Famiglia - 1 mars 2007 22:32

Av den förra omröstningen lär vi oss att fler säger alltid godnatt till sina husdjur än de som inte har husdjur alls. Och det är få som bara säger godnatt ibland. Och inga alls som inte säger godnatt till sina husdjur. Så bra att vi vet. Jag har ju alltid undrat.Nästa omröstning handlar om ett ämne jag skrev om tidigare, nämligen om man ska beställa en enkel eller dubbel espresso. Frågeställningen emanerar (heter det så och stavas det så) från det faktum att dubbel espresso går inte att beställa i Italien.

Av La Famiglia - 1 mars 2007 22:30

Jag har ju inte hunnit skriva speciellt mycket senaste tiden, men nu har jag lite tid, och det bara bubblar upp tankar. Om dom är så vettiga vet jag inte men det går i alla fall att göra om dom till blogginlägg. Så vi fortsätter ett tag till.

Av La Famiglia - 1 mars 2007 22:22

Förkyld hund? Jajjamensan, så är det. Ia hostar inte så mycket längre, men hon är snorig. Och snoret klibbar fast pälsen på nosen. Ganska äckligt. I dag har det för första gången på allvar tränats ensamhet (Ja, jag vet. Alla ni som vet att det är åt helvete för sent, behöver inte påpeka det. Vi vet det redan. Eller förresten påpeka gärna det, så kanske vi hanterar saken bättre med nästa hund.) Vi har alltså aldrig på allvar lämnat Ia ensam hemma mer än högst tre fyra fem minuter i övningssyfte. Men idag lämnade frun Ia ensam hemma i tjugo minuter. Själv smög hon omkring i trädgården så hon skulle kunna ha lite koll på vad som hände utan att Ia skulle märka det. Och det gick faktiskt hur bra som helst. Troligen har hon i viss mån blivit tränad på dagis. Där är ju hundarna ensamma i sina "rum" utan att personalen är där hela tiden. Men när det nu gick så bra idag, ska vi på allvar fortsätta med detta. På förmiddagen tränade jag lite låd-och skåpsstängning, och det gick bra. Liksom allt annat jag gjorde. Enligt litteraturen ska tonåren komma någonstans i den ålder Ia befinner sig i just nu, och med tonåren kommer fetvadden. Den växer sig stor och tät i öronen på en tonårshund sägs det. Hunden hör inget och gör följdaktligen aldrig som man säger under denna period. Men av detta har vi inte märkt något ännu. Det kanske kommer.

Av La Famiglia - 1 mars 2007 22:15

I flera veckor har jag jagat runt i leksaksaffärer på jakt efter en skalmodell av en Vespa. Men till min stora förvåning har det hänt något med leksaksaffärerna. Leksaksaffärerna som tidigare var välsorterade på både spel och andra vettiga leksaker har idag nästan bara skit. Och framför allt väldigt lite små bilar och motorcyklar. Va' fan, leker inte pojkar med bilar längre? Vad är detta? Och vad har hänt med alla välsorterade spelbutiker? Är det bara dataspel som gäller numer? Idag när jag ändå befann mig i den Kungliga Huvudstaden fortsatte jag leta efter en liten Vespa. Åhléns har alltid haft en stor leksaksavdelning, men nu har man klumpat ihop den med barnkläder. Jamen, kom igen. Dom hade ju ingenting kvar. Gamla Stor och Liten i Gallerian då, som numer heter BR leksaker (eller är det Toys'r'us) Inte heller dom har någonting kvar. Men för helvete? Ska man behöva åka till London för att hitta en riktig leksaksaffär? För det är väl inte så illa att gamla anrika Hamleys har pangat igen också? I så fall är jordens undergång nära.

Av La Famiglia - 1 mars 2007 21:55

Och vem fan är Nisse Hult? Ja, att Nisse Hult figurerar som någon man inte vet vem det är i en gammal sketch, är ju ganska känt. Men att man inte vet vem Nisse Hedlund är, är mer ovanligt. I vår nykterhetsförening hade vi igår besök av Nisse Hedlund. Jag är visserligen ordförande i föreningen, men jag har inte full koll på alla föredrag vi arrangerar, och Nisse Hedlund hade jag ingen aning om vem det var. Det hade berättats att han hade byggt lite motorer och motorcyklar för länge sedan. Jaha, tänkte jag, en hemmapulare som lekt lite med motorer i källaren. Visst, det kan väl vara bra. Men när jag kom till mötet förstod jag. Vi brukar annonsera våra möten i lokalpressen, och ibland kommer det en eller annan besökare som inte är med i föreningen. I går kom det 15 personer. Bara för att lyssna på Nisse Hedlund. Nu har jag lärt mig att min okunskap om Nisse Hedlund klassas som bristande allmänbildning. Nisse är en auktoritet i svenskt motorcykelliv. Han byggde motorer i slutet på 50-talet och början på 60-talet till svenska motocrossförare och hans motorer tog dem till till ett flertal VM-guld. Motorerna är idag rariteter. Han byggde bara 199 stycken, och en av dessa på begagnat-marknaden kostar en bit över 100.000 idag. En helt fantastisk människa, denne Nisse Hedlund. Och honom har vi haft i vår förening. De ni!

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards