Alla inlägg den 5 mars 2007

Av La Famiglia - 5 mars 2007 23:28

Så har då mina arbetskamrater varit här och dessutom åkt härifrån. Först några ord om matlagningen. Konceptet var alltså gänget delades in i fyra grupper med ansvar för förrätt, sallad, huvudrätt och efterrätt. Jag hade handlat och försett dem men ungefärliga recept. Sedan fick de själva försöka klura ut hur maten skulle lagas. Jag har ju väldigt svårt att inte lägga mig i när jag tycker det går för långsamt eller på fel sätt. Men jag tror jag lyckades rätt bra. Jag påpekade inte att brödtärningarna och gurkbitarna var för stora i salladen. Jag påpekade inte att det var för lite basilika, för lite olivolja och för lite vinäger i salladen. Jag påpekade inte att champinjonerna skars i för tjocka skivor (jo, det påpekade jag, men bara i förbigående). Jag påpekade inte att det skulle vara mer äpplen i efterrätten, eller att smöret skulle ligga hyvlat mer jämnt på äpplena, eller att dom kokade för mycket ris, eller att det inte skulle vara salt i riset. Men det blev himla gott i alla fall. Och jag tror dom hade trevligt. Jag undrar bara varför i he...e jag inte gav vår kinesiske vän ansvaret för riskokandet? Vad gäller musiktävlingen hade jag gjort ett stort misstag i lagindelningen. Två lag kunde en hel del, och ett lag kunde ingenting alls. Och självklart gick det i Interstate 40 Rythm Kings-fällan. Rakt in. De gissade på 60-, 50- och 40-talet. Rätt svar: 2005. Och vår stackars kines kände inte igen någon enda sång. Och som Fru Fundersam kommenterade, jag ser gärna att han tar med sig musik nästa gång och spelar för oss.På det stora hela är det intressant att fösa ihop en massa människor och säga åt dem att laga mat. Det är alltid intressant att se hur grupperna verkar. Men nästa gång ska jag nog förändra konceptet, jag ska låta dem själva bestämma meny.

Av La Famiglia - 5 mars 2007 23:08

Hmmmm, dagen kanske inte riktigt blev som det var tänkt. När jag skulle lämna Ia på dagis i morse berättade dom att dom vill att hunden ska ha varit hostfri i tre dagar innan dom kommer till dagis. Detta på grund av de oerhörda problem dom hade i höstas med kennelhosta. Så det var bara att åka hemåt igen med svansen mellan benen. Och väl hemma dyker nästa problem upp som ett brev på posten. Hundskrället har börjat löpa. Att det varit på gång har vi förstått, och i morse innan jag åkte till dagis kollade jag noga i hennes säng, men såg inget. Men väl hemma igen är det ställt utom allt tvivel. Och löpande hundar är inte välkomna på dagis. Så nu kan vi se fram emot tre ytterligare veckor där det gäller att få ihop dagarna med hund och arbete. Man kan väl säga att ensamhetsträningen har fått ett klart incitament att lyckas snarast. Men i övrigt är det en himla go hund vi har. Ifall någon skulle tvivla.

Av La Famiglia - 5 mars 2007 00:31

I morgon ska en massa av mina arbetskamrater komma hem till oss för att laga mat, äta den och i övrigt umgås en del. Och på något sätt måste de roas också. Musiktävlingar ligger mig ju varmt om hjärtat, så en sådan har jag totat ihop. Ett antal låtar som de ska gissa låttitel, artist och årtidonde då låten spelades in. Självklart publicerar jag här och redan nu de rätta svaren. Följande kommer de att få lyssna till:Ett & Noll, Bo Kaspers Orkester, 1996Walk of Life, Dire Straits, 1985Mamma pappa barn, Ebba Grön, 1981Thorn in my side, Eurythmics, 1986Bad to The Bone, George Thorogood, 1981Frukt, Grönt & Vatten, Thomas DiLeva, 2005Sexy Ways, Interstate 40 Rythm Kings, 2005Ack Värmeland du sköna, Jan Johansson, 1960-nåntingCry me a river, Lisa Ekdal, 1996Manish Boy, Muddy Waters, 1977Skaka kassaskrinet, Peps Persson, 1997Gud på Tunnelbanan, Rolf Wikström, 1984Rockin all over the World, Status Quo, 1977

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards