Alla inlägg den 7 mars 2007

Av La Famiglia - 7 mars 2007 21:36

Fan, man skulle blivit proffspusslare (finns det ett sådant yrke?) Även denna dag har vi lyckats pussla ihop hundvaktandet. Och dessutom tränat ensamhet i skarpt läge. Idag har jag inte suttit i bilen och frusit när Ia skulle vara ensam hemma, jag har åkt till jobbet. (Och då satt jag ju i och för sig och frös i bilen, en liten stund.) Men i morse fick jag gå en härlig morgonpromenad. Det är något man skulle vilja göra oftare. I övrigt har dagen gått som en dans. Men nu hör jag Ias uppfodrande skall då hon vill att någon ska leka med henne. Fan, vi har ju inte gjort annat än lekt med henne när vi varit hemma. Vi har ju fått lära oss på kurs att om man ska trötta ut en hund till exempel inför en sådan här ensamhetsövning, ska man INTE ut och springa med hunden; det gör den bara uppjagad. Det är mycket bättre att trötta ut henne med hjärnkrävande aktiviteter. Lösa korsord, lägga pussel eller dylikt. Ska väl försöka fundera ut något sådant till i morgon.

Av La Famiglia - 7 mars 2007 21:34

Det visade sig att min dotter inte lyckades köpa någon folköl. Däremot lyckades en 14-årig tjej göra det, vilket ju är än mer skrämmande. Men hon var också den enda som lyckades. I 9 av 10 affärer var det nobben. Det var ju lite tråkigt på sitt sätt, men ändå ganska skönt att affärerna är såpass seriösa.

Av La Famiglia - 7 mars 2007 21:04

Med anledning av ett inlägg hos Fru Fundersam har jag tänkt lite vidare. Om vi bortser från rent medicinska aspekter (vilket i och för sig inte Fru Fundersam gjorde, men jag väljer att göra, för medicinska aspekter begriper jag mig inte på) har jag alltid hävdat att man har sådana barn man förtjänar. Ända till jag träffade en av initiativtagarna till FMN (Föräldraföreningen Mot Narkotika), och hon berättade att hennes dotter hade gått från ett normalt liv till död av en överdos på 7 månader blankt. Då kunde jag inte längre säga att man har sådana barn man förtjänar. Däremot hävdar jag bestämt att barnen ALLTID är en produkt av sina föräldrar (biologiska eller fosterdito). Jag anser att det är föräldrarna som till mycket stor del (låt oss säga någonstans mellan 99,01% och 99,98%) formar sina barn. Låt vara att alla föräldrar inte kan eller orkar ta hand om en alkoholiserad man, en tonårsdotter som ropar på uppmärksamhet och bekräftelse, samtidigt som hon själv går in i väggen på jobbet för hon inte orkar med alla förväntningar från arbetsgivare och omgivning i övrigt. Men fortfarande är det ju ändå hennes oförmåga (och förvisso hennes alkoholiserade mans dito) att ge sin son det stöd han behöver som kanske gör att han helt spårar ur. Och det är ju här vi behöver samhällets resurser. Det är till sådana här situationer vi inte får ha monterat ner skolan och ungdomsverksamheten i kommunerna. I detta fall är det inte rimligt att tro att mamman ska kunna reda ut situationen, men helt utan inblandning är hon ju knappast. Och i de flesta fall med urspårade tonåringar är situationen knappast så komplicerad som i exemplet jag målat upp. Utan det handlar helt enkelt om föräldrar som bara går och väntar på att deras tonåringar ska bli gamla nog att flytta hemifrån, eller föräldrar som tänker så mycket på sin egen karriär att det glömmer bort sina barns. Och då är det fanimig föräldrarnas agerande som till 100,00% format barnen till det de är.

Av La Famiglia - 7 mars 2007 20:06

REGLER: * Bloggare som blir "tagna" ska skriva sex underliga/egendomliga saker om sig själv i sin blogg och samtidigt ange reglerna för spelet. * Därpå väljer bloggaren sex nya bloggare och gör en lista av deras namn. * Efter det är gjort skriver han eller hon en kommentar i deras bloggar för att låta dem veta att de har blivit "tagna" och att de ska läsa ens egen blogg för mer information. Nu kör vi:1. Hade en gång planer på att bli dirigent. 2. Kan oftast avgöra vilken tonart en låt spelas när jag hör den på radio.3. Kan hela texten till Arne Qvicks Rosen.4. Har suttit på tåget mellan Stockholm och Göteborg vid 15 års ålder och stickat en toppluva (Spelmansmössa)5. Är helt torsk på dumlekola6. Har inte varit på jobbet utan slips en enda dag de senaste 15 åren.Skickar vidare till öhhh, ja, där sprack det. Alla mina tänkbara bloggvänner har ju redan fått detta. Så jag lämnar detta öppet. Ni som vill ta denna utmaning, skriv en kommentar så ska ni få den av mig.

Av La Famiglia - 7 mars 2007 19:52

Hur kan jag tillåta det? Jo, det är nämligen UNF, Ungdomens nykterhetsförbund som gör en av sina regelbundet återkommande kontroller av ett antal butiker om huruvida de kräver legitimation när ungdomar vill köpa folköl. De brukar kunna få ihop en ansenlig mängd folköl på en kväll trots att ingen är över 18 år. Öl som de sedan under stor förtjusning häller ut i någon gatubrunn. Dessvärre leder sällan sådant här till några rättsliga represalier för de affärer som inte kontrollerat åldern. Men vi får se hur mycket de får ihop. Jag återkommer.

Av La Famiglia - 7 mars 2007 19:47

Jag noterar i den pågående omröstningen att mer än hälften av röstarna inte dricker espresso. Jamen vad dricker man då? Jag begriper ingenting.

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards