Direktlänk till inlägg 31 juli 2007

Hund-och barnuppfostran

Av La Famiglia - 31 juli 2007 14:27

Ett kärt ämne som jag skrivit om tidigar är barnuppfostran. Jag tror det mesta är sagt i ämnet, men jag kan inte låta bli att reflektera över vad jag hörde i kön till lunchen idag. Eftersom jag var ute och köpte burvagn bestod lunchen idag av tillplattad stekt köttfärs, bröd och friterade potatisstavar (Hamburgare på Max), och i kön bakom mig stod två mammor med sina barn på mellan ett och kanske tre år. Treåringen måste ha varit väldigt besvärlig för plötsligt hör jag hur mamman höjer rösten och och säger åt henne -Låt bli det där, hemska unge!! Sedan frågar hon sin väninna -Får man aga barn?, och slutligen tappar hon tålamodet och säger till sitt barn -Nu håller du i barnvagnen och går inte en meter härifrån, annars går jag ut i bilen med dig!!! Jag övervägde att vända mig om och tala om för kärringen att sådana uppfostringsmetoder använde man på hundar för 20 år sedan. Idag arbetar man inte så mycket med hot och våld vid felaktigt beteende, utan man belönar rätt beteende i stället. Kanske att det skulle kunna funka på barn också. Men kärringen såg alldeles för hemsk ut, så jag sa inget utan tog min hamburgare, satte mig under ett parasoll och begrät dagens småbarnsföräldrar. Annat var det på min tid, då brydde vi oss om våra barn.

 
 
Hundbiten

Hundbiten

31 juli 2007 14:48

Ja man ser och hör en del konstigt. När vi var i High Caparral nu nyss så var vi förstås "tvugna" att köpa varsin pistol till barnen. Åker man dit så står ju liksom pang-pang på menyn...

Hur som helst. När vi stod där i butiken och betalade kom två barnfamiljer in med två killar och två tjejer runt tio år någonting. Killarna sprang fram till disken och började välja vad de ville ha. Men när tjejerna gjorde samma sak sa den ena mamman: "Nej, tjejer ska inte ha vapen", och pappan instämde.

De lät lite luriga, så jag tänkte att de skojar väl med tjejerna, men icke! Två glada killar sprang snart ut med varsit gevär och cowboyhatt, medan tjejerna fick vara utan.

Min dotter, som för övrigt gick klädd som Lucky Luke i dagarna två, höll förstås på att smälla av.

http://www.hundbiten.bloggagratis.se

 
Ingen bild

La Famiglia

31 juli 2007 15:15

Intressant. Det där är jag lite kluven inför. Av princip tycker jag att det aldrig någonsin är motiverat att köpa leksaksvapen till barn över huvud taget. jag tycker snarare man konsekvent i ord och handling inför sina barn ALLTID ska fördöma allt användade av våld. Men, för det finns ett men, jag är väldigt svag för western-romantiken. Jag älskar gamla filmer med John Wayne och bröderna Cartwright. Och jag skulle gärna gå på High Chaparral igen. Så det må väl vara OK att köpa leksaksvapen till sina barn på High Chaparral. Men att då inte tillåta att tjejerna får något, vad är det för j..la synsätt. Snacka om att befästa de könsroller som vi i övrigt i samhället försöker luckra upp. Hur f..n motiverar de ett sånt handlande?

Och slutligen säger jag som Ture Sventon; men kom ihåg pojkar, använd bara pitolerna i nödfall.

 
Ingen bild

Jossan

1 augusti 2007 08:21

Hen, herregud! Vilket århundrade lever människor i? Jag förstår självklart att det ibland kan vara jobbigt med ungar som skriker och trilskas och att man ibland kan tappa humöret själv, men att säga dumma saker till sina barn har jag aldrig förstått. Klart ungen är upphetsad över att få äta hamburgare! Då borde det väl vara bättre att förklara att man står lungt och stilla i kön, annars blir det ingen hamburgare. Och PRATA med era ungar för f-n (vissa föräldrar verkar inte ens veta att deras barn existerar, intressera er för dem)...inte konstigt att de stojar o stimmar för att få uppmärksamhet....

 
Ingen bild

La Famiglia

1 augusti 2007 08:45

Sant Jossan, så sant. Och ska jag vara lite sån, är ju inte problemet hamburgerkön, utan att föräldrarnas beteende genomsyrar hela deras umgänge med sina barn, och konsekvensen blir, tja, ska vi säga, inte alltid önskvärd.

 
Hundbiten

Hundbiten

1 augusti 2007 11:46

Jag är precis som du inte särskilt glad alls åt att köpa vapen till mina barn. Men är man i vilda western så är man ju, liksom...

Och att vara så orättvis mot barnen... Nä. Tycker inte jag var schysst.

http://www.hundbiten.bloggagratis.se

 
Ingen bild

La Famiglia

1 augusti 2007 12:41

Ja som sagt, är man i vilda western så är man. Jag hade, om behov och möjlighet funnits, gjort likadant, men jag hade också påpekat att det BARA är i vilda western det är OK.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av La Famiglia - 6 juni 2008 17:58

I någon slags miljömedvetenhetsanda talas det alltmer om hur fel det är att transportera mineralvatten långa sträckor när vi har så gott kranvatten i Sverige. Vi som älskar ramlösa, loka, etc framställs allmer som riktiga miljöbovar. Och i en förläng...

Av La Famiglia - 2 april 2008 22:46

I går på första april hade denna avdankade blogg 700 besökare. Det är ju inte vettigt....

Av La Famiglia - 4 mars 2008 23:13

Men hallå asså. Det senaste inlägget på denna blogg skrev jag sista december förra året, och sedan dess har jag en ny blogg.  Men vad kommer det sig att denna blogg fortfarande har en jävla massa besökare? Bloggen ligger ju idag för tusan på 14 plats...

Av La Famiglia - 31 december 2007 23:59

Som sagt, från och med nu flyttar jag till annan adress. http://hundblues.blogspot.com   Ni är välkomna dit om ni vill föjla mig under 2008 (och kanske även längre)   ...

Av La Famiglia - 31 december 2007 23:58

Nyårsafton, årets sista och mest spännande dag för alla hundägare. (Det är väl i och för sig årets sista dag för rätt många människor.) Dagen började med en tvåtimmarspromenad på golfbanan, och nog fan var det folk ute och spelade golf idag också. De...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Juli 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards