Alla inlägg under juni 2007

Av La Famiglia - 24 juni 2007 22:35

Nu har vi kommit till Mölle, och för första gången riggat upp husvagn och förtält för att bo i på allvar. Det är alltid spännande att resa ett tält första gången. Och det är inte alltid så lätt. Jag måste väl erkänna att förtältet ser ut som en hösäck, men jag orkade inte mecka mer med det. Så länge det inte regnar eller blåser som fan, kommer det inte vara några problem. Och hunden har också lärt sig att man kan smita ut under tältduken. Jävla hund!!

När vi hade lagat middag och diskat undan den åkte vi bort till Krapperups slott. Det är ett rött och fint slott som ligger en liten bit bort från campingplatsen. Där promenerade vi i slottsparken. Sedan åkte vi hem för att dricka kvällskaffe. Och TV:n fungerar utmärkt, vilket jag skiter i.  Nu sitter jag i förtältet och bara njuter av semestern. Det var lite tjôtit att köra ner från Göteborg, men med husvagn kan man ju stanna och koka sig kaffe var man vill, vilket vi också gjorde.

Med vår lilla vagn på 4,50 trodde jag vi skulle vara minst på campingplatsen, men det visar sig att det finns flera vagnar som är mindre, och det finns en himla massa som ser rätt muggiga ut. När vi skulle köpa husvagn tittade vi också en hel del på begagnade vagnar, och när jag ser utanpåskicket på en vagn, vet jag ganska väl hur muggig den är invändigt. Men det är klart, eget mugg kanske inte är lika äckligt som annans mugg. Tur att vi köpte en alldeles ny vagn.

Av La Famiglia - 24 juni 2007 12:46

....från Göteborg till Mölle. Dagbok från igår kommer senare.

Av La Famiglia - 23 juni 2007 23:32

Något väldigt mysigt på semestern, både när vi ligger i fält och när vi hälsar på de släktingar vi just nu bor hos, är när jag ensam går upp runt åtta, sätter mig med en kopp kaffe och en god bok. Nu hann jag inte så långt eftersom både fru och hund skulle gå ut, och då tyckte jag det var lika bra att följa med. När vi sedan käkat frukost, lullat runt några timmar med att duscha och så, är det nästan dags för förmiddagskaffe. Och som tidigare skrivits begav vi oss då mot Gunnebo slott, och dess kafé. Det har funnits i några år nu, och det var egentligen bäst när det var nyöppnat, för då var det så anspråkslöst. Nu är det ganska mycket gäster där, och det har blivit dyrare och kanske inte fullt så personligt längre. Men dom försöker fortfarande hålla en ekologisk stil. Salladsbuffén till lunchen består i största möjligaste mån av närodlade och kravmärkta grönsaker. Roligt tycker jag.

Efter middagen begav jag och barnen oss iväg till Liseberg. Hundar kan ju tyvärr itne följa med in, så någon var tvungen att stanna hemma. Och eftersom frun erbjöd sig var det inte så mycket att orda om. Jag trivs på Liseberg, det är ett fint nöjesfält. Vi kom dit vid fem, och åkte hem när dom stängde kl, 23.00 Så nu är jag ganska färdigåken.  Och mina barn likaså. Utom det yngsta som skulle kunnat åka Jukebox hur mycket som helst. Nu fick hon bara åka den fyra gånger. Stackars barn.
Av La Famiglia - 23 juni 2007 23:28

Äntligen en morgonpromenad utan regn. Väldigt skönt var det. Tyckte nog både jag, frun och Ia. Efter frukosten begav vi oss iväg till Gunnebo slott i Pixbo. Det bästa med Gunnebo slott, tycker jag, är deras kafé. Att ligga under ett kafébord kanske inte Ia tycker är höjden av lycka en midsommardag, men det fanns en hel del spännande saker att både tugga på och gräva efter. Vilket Ia också gjorde. Sedan vandrade vi lite i slottsparken. Ia fick ju inte springa lös, men vi lät henne springa mellan oss, och självklart var hon jätteglad för det. Sedan fick hon leta lite godis också. Jag börjar lära mig att hundar har bra luktsinne, men jag kommer nog aldrig sluta förvånas över hur snabbt Ia kan lokalisera en liten hög med godis. Och ännu snabbare var hon när vi gjorde samma sak när vi kom hem igen. Innan vi åkte iväg hade jag lagt ut en godishög, som hade fått ligga till sig, och den högen hittade hon ännu snabbare.

På eftermiddagen kom det gäster till de vi hälsar på hos, och det serverades middag ute i trädgården. Vi band Ia vid ett träd och där låg hon snällt nästan hela middagen. Himla bra! Sedan åkte somliga av oss till Liseberg. Dock inte Ia, och vad hon gjorde vete fan. Men det har promenerats en del. Tillsammans med värdfolket, och på sådana ställen som jag också skulle vilja ha vandra på, för det var säkert över 20 år sedan jag gick där. Och när vi kom hem från Liseberg var Ia naturligtvis väldigt glad att se oss igen. Det är ju därför man har hund.
Av La Famiglia - 22 juni 2007 23:20

Sist vi var i Göteborg regnade det också. Efter varenda promenad är Ia blöt som en jävla disktrasa. Det är inge roligt.

När vi besökte midsommarfirandet hittade Ia en Tollare att leka med. Jag tycker dom är så himla fina. Skulle jag köpa hund med bara ögonen skulle det nog bli en tollare. Och denna verkade himla mysig också. Och det tror jag att även Ia tyckte lite grann.

Inte fan sov Ia i någons säng i natt. Hon sov under TV-bänken, men på morgonen kom hon och la sig hos mig. Himla mysigt.

Vi har bestämt att Ia inte ska få vara i soffan hos de vi bor hos. Men självklart hoppar hon upp i soffan titt som tätt, i synnerhet om hon gjort ett fynd, t ex en sko. När man ska lyfta ner henne och ta i från henne skon tar hon det som en lekinvit. Och när man säger åt henne tycker hon bara det är en rolig lek. Dessvärre tycker ingen annan att det är roligt när hon hoppar upp och biter i kläder eller armar. Det är himla svårt att tala om för henne att det inte är ett acceptabelt beteende. Hon blir bara uppjagad och leker ännu mer.  Men i övrigt fungerar det bra här nu. Ia känner sig hemma, kissar när hon behöver det och så. Dessutom skällde hon ut värdfolket när de kom hem nu på kvällen, som om hon bodde här.

Av La Famiglia - 22 juni 2007 23:12

Midsommar i Göteborg. Och föga förvånande har det regnat hela dagen. Lite tråkigt måste jag säga. Men vi har ändå försökt fira midsommar av alla krafter. Vi förmiddagsfikade med en midsommarjordgubbstårta.

Sedan begav vi oss till det traditionella midsommarfirandet. Det anordnas i denna by av IOGT-NTO, och har så gjort sedan i alla fall 50-talet. Jag har på ett eller annat sätt deltagit alla år sedan jag föddes, förutom 1980 och 1985. Det regnade i år.

När vi blivit tillräckligt blöta gick vi hem igen, för att laga midsommarmiddag och äta mer jordgubbar. Med balsamvinäger!!

Hoppas det blir bättre väder i morgon så vi kan gå på Liseberg.

Av La Famiglia - 22 juni 2007 09:08

Säg den midsommarafton de senaste 10 åren då det inte regnat i Göteborg. (Skulle möjligen vara förra året.) Och varför skulle det inte regna idag? Så det gör det. Och det ser jävligt grått ut på hela himlen också. Frågan är om det klarnar upp? Tveksamt. Ja, man kan ju inte få allt.

Av La Famiglia - 22 juni 2007 08:56

Nu när vi begett oss ut på vägarna igen, jag har en blogg att förvalta, och vi dessutom har en fungerande internetförbindelse från husvagnen, är det som gjort för att jag ska skriva någon slags semesterdagbok på bloggen. Så härmed startar semesterdagboken i kategorin semester.