Alla inlägg den 4 juni 2007

Av La Famiglia - 4 juni 2007 23:45

Var just ute för att läsa av elmätaren (en av de konstiga egenheter jag har. Jag håller fullständig kontroll på elförbrukningen i huset, vilket kräver att man läser av elmätaren en gång per dygn). Det är svalt och skönt, näktergalen sjunger och det är inte helt mörkt ute. Man får feeling för mindre.

Av La Famiglia - 4 juni 2007 23:06

Lämnad och hämtad på dagis. Efter middag var det promenaddags. Det är vansinnigt skönt ute när det börjar bli lite svalare på försommarkvällarna. En underbar promenad, bortsett från att Ia i mitt tycke fortfarande drar för mycket. Men vi jobbar på det.  Och det hittades ingen död fågel idag. Vilket raskt för oss in på gårdagens knapphändiga inlägg. Men under kvällspromenaden fick Ia tag på en död fågel. Och en död fågel säger man inte nej till. I alla fall inte om man är gammal fågelhund. Och frun bävade för att sticka in fingrarna i munnen på Ia och gräva ut fågeln, men hon löste det snabbt genom att rakst trä en bajspåse över handen (tur att bajspåsen var oandvänd) och sedan gräva ut fågeln. Men inget sånt i dag alltså.

Av La Famiglia - 4 juni 2007 23:03

Äntligen börjar man se lite nytta med hunden. Som jag nämnt för länge sedan befanns jag ha lite för högt blodtryck, dock inte högre än att medicinering kunde undvikas. Idag var jag återigen och kontrollerade blodtrycket. Och tror ni inte på faan, att nu var det betydligt lägre. Och det kan vi tacka hundfanskapet för. Alla promenader var precis vad jag behövde.  Jag får visserligen vänta några år innan kostnaden för tänkta årskort på ett gym har kommit ikapp kostnaden för hunden, men den tiden kommer, var så säker. Dessutom kommer jag ha haft roligt under tiden. Det skulle jag aldrig haft på ett gym.

Av La Famiglia - 4 juni 2007 22:59

Inspirerad av besöket på Barkarby flygfält i helgen, tog jag tag i att få i gång min julklapp, Microsoft Flight simulator X. Den gamla datorn hade ju för trötta drivrutiner på grafikkortet så där fungerade det inte. Men nu installerade jag programmet på nya datorn, och jäklar vad bra det går. Och detaljrikedomen är bättre än någonsin. Både Globen, stadshuset och kaknästornet finns med. Nu är det inte bara bloggandet som binder mig till datorn, nu blir det även en del flygande framöver.


PAX FÖR DATORN HELA KVÄLLEN. JAG MÅSTE, hmmmm JOBBA!!!!!!

Av La Famiglia - 4 juni 2007 22:33

....då är semestern redan klar

Man ska ha husvagn, det har jag sett att alla har.

Man ska ha husvagn, och stuva in familjen i.

Man ska ha husvagn, för då blir man fri.


Därför tog vi vägen förbi husvagnsförsäljaren i eftermiddags när vi skulle åka och handla middag och köpte en husvagn. Ja inte till middag alltså, utan till semestern. Till middag köpte vi kycklingfiléer, som jag sedan la i en form, täckte med en blandning av kräm fräsch, senap, persilja, och rökt skinka. Kuckemaffe helt enkelt.


Vad gäller husvagnsköpet har vi i vårt semesterplanerande kommit fram till att det blir för trångt med vår Combi-camp nu när vi har hund också. Kanske inte att bo, men väl att åka. I en Combi-camp kan man inte lasta så mycket, utan bilen blir ganska fullastad också. Specerier, stolar, bord, en del kläder, kartor, böcker, TV, extra TV-antenn, digitalbox (fan sånt behövs i år. Vår camping-TV är en 3"-svartvit från Claes Olsson för 299 kronor, och digitalboxen blir dyrare och större än själva TV:n.) Och till detta skulle alltså i år tillkomma , hundmat, hundleksaker, vattenskål, matskål, sovplats (biabädd? näe, de hade aldrig gått in i bilen) och inte minst Hunden själv. Detta hade aldrig rymts i bilen, men med en husvagn kan man packa all skit i den, förutom hunden då. Man kan dessutom få med både gitarr och dragspel. Men eftersom vi till skillnad från de flesta husvagnsägare avser vi att åka runt med husvagnen. Vi tänker inte ställa upp den på en campingplats 5 mil hemifrån, åka dit varje helg hela sommaren och bo i den 4 veckor på semestern. (Ja, skratta ni åt det, men det är vanligare än man tror, om man inte har bott på campingplatser runtom i Sverige i flera år och sett det med egna ögon.) Detta har fått till följd att vi köpt en ganska liten husvagn. Alla husvagnsägare tycker väl att vi är konstiga som köpt en 465:a till en familj på 2 vuxna och två barn. En så familj ska minst ha en 540, kanske rent av en 560. (Våra bekanta med 5 barn var tvugna att köpa en 745:a. Det är jag glad att jag slapp. Tänk att släpa på två ton efter bilen.)

Med vår betydligt lättare 465:a (endast 1300 kg) avser vi att besöka Göteborg, Mölle, Simrishamn, ??, Åmål, Kungshamn och Lidköping, i nämnd ordning. Frågetecknen betyder att jag tror det är långt att köra mellan Simrishamn och Åmål på en dag, så vi måste nog mellanlanda någonstans. Rapporter från detta kommer senare. Få se hur vi löser bloggandet under semestern.

Av La Famiglia - 4 juni 2007 22:23

En gång om året arrangeras en så kallad Fly-inn på Barkarby flygfält. Det betyder att en massa flygplan, med tyngdpunkten på experimentklass, samlas på Barkarby flygfält (ESKB), för att träffas, visa upp sina plan, delta i seminarier och ha allmänt trevligt. Jag brukar åka dit för att titta på flygplan, kanske träffa någon jag känner och kanske få flyga lite. Men egentligen är jag inte intresserad av flygplan och jag kan ingenting. I alla fall inte jämfört med de gubbar som ägnar sig åt plane-spotting. Dvs, de antecknar registreringsnumret på alla plan de ser och fotograferar dem. Och sådana finns det på Barkarby dessa dagar. Det enda som för mig och flygplan samman är min tidigare nämnda faschination för flygsimulatorer. I alla fall, det var en fin dag på Barkarby och jag fick se många både vackra och spännande skapelser. Någon som blir sugen på att flyga lite när ni ser bilderna nedan? Jag har med flit valt bilder på  de mest suspekta skapelserna, förutom An-2:an som är ett underbart monster.

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards