Direktlänk till inlägg 19 december 2007

Vad händer egentligen med alla gamla fina stationshus

Av La Famiglia - 19 december 2007 23:10

För att ta mig hem från julbordet i Strägnäs nu i kväll åkte jag tåg från Strängnäs. När jag kom till stationen tyckte jag inte riktigt jag kände igen mig. Visserligen var det så sent som 1980 i augusti jag senast klev på tåget i Strängnäs, men jag ville inte minnas att det så ut så som det gjorde nu i kväll. Jag skulle tro (helt säker är jag inte, men tillräckligt säker för att skriva om det) att man faktiskt flyttat stationen från centrala staden och byggt en ny station i utkanten av stan. Fan vad själlöst det känns att åka tåg då. Dom har gjort likadant i Söderhamn (det vet jag bestämt, för dig har jag åkt mycket tåg) och säkerligen i ett flertal andra städer också. Jamen vad är det som händer? Sveriges underbara stationshus mitt i staden utgör ju hjärtat i den svenska resekulturen. Jag minns en journalist som så fort han kom till en ny stad, var tvungen att besöka järnvägsstationen om han inte kommit med tåg, bar för att liksom få en referenspunkt i tillvaron. Jag kan säga att Strängnäs nya station inte var den referenspunkten. Den var så tråkig så jag anser att det fina ordet järnvägsstation inte får användas om missfostret.  För att knyta an till några av mina kända läsare, var rädda om era järnvägsstationer. Rätt vad det är så finns varken stationen i Gävle eller  Linköping kvar i nuvarande utförande. Den i Mölnlycke är sedan länge något helt annat (en pizzeria kanske, helt i linje med Galenskaparna och After Shaves revy Stinsen Brinner.) och Hässleholm har jag ingen aning om.

 
 
Yvonne & Totti & Dino

Yvonne & Totti & Dino

20 december 2007 07:52

Visst är det en pizzeria i stationshuset, men det finns i alla fall kvar. Även det mindre i Långenäs finns faktiskt kvar. I alla fall sist jag var åt det hållet.

I övrigt är det ganska svårt att gissa sig till att området runt stationen har varit centrum en gång i tiden.

http://www.tottigalotti.se

 
Ingen bild

La famiglia

20 december 2007 08:49

Men nu måste jag erkänna min okunskap. Jag visste inte att centrum låg runt stationen. Det måste i så fall ha varit för 1968, vilket är ungefär då jag börjar minnas.

 
Yvonne & Totti & Dino

Yvonne & Totti & Dino

21 december 2007 13:09

Centrum och centrum. Konsum låg mittemot där och det var tydligen där "alla" handlade.

http://www.tottigalotti.se

 
Ingen bild

La famiglia

21 december 2007 13:10

Men så länge jag kan minnas har konsum legat där det ligger idag, om än mindre och med ingång på annat ställe. Detta måste jag kolla upp och åtgärda min kunskapsbrist.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av La Famiglia - 6 juni 2008 17:58

I någon slags miljömedvetenhetsanda talas det alltmer om hur fel det är att transportera mineralvatten långa sträckor när vi har så gott kranvatten i Sverige. Vi som älskar ramlösa, loka, etc framställs allmer som riktiga miljöbovar. Och i en förläng...

Av La Famiglia - 2 april 2008 22:46

I går på första april hade denna avdankade blogg 700 besökare. Det är ju inte vettigt....

Av La Famiglia - 4 mars 2008 23:13

Men hallå asså. Det senaste inlägget på denna blogg skrev jag sista december förra året, och sedan dess har jag en ny blogg.  Men vad kommer det sig att denna blogg fortfarande har en jävla massa besökare? Bloggen ligger ju idag för tusan på 14 plats...

Av La Famiglia - 31 december 2007 23:59

Som sagt, från och med nu flyttar jag till annan adress. http://hundblues.blogspot.com   Ni är välkomna dit om ni vill föjla mig under 2008 (och kanske även längre)   ...

Av La Famiglia - 31 december 2007 23:58

Nyårsafton, årets sista och mest spännande dag för alla hundägare. (Det är väl i och för sig årets sista dag för rätt många människor.) Dagen började med en tvåtimmarspromenad på golfbanan, och nog fan var det folk ute och spelade golf idag också. De...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards