Direktlänk till inlägg 16 december 2007

Mat-att-göra-lista inför julen, rev B

Av La Famiglia - 16 december 2007 21:51

  • Baka rosenbullar
  • Baka vörtbröd
  • Koka skinka
  • Baka klenäter
  • Baka uppåkrakakor
  • Baka engelska pepparkakor (göra deg)
  • Baka vanliga pepparkakor  (göra deg)
  • Lägga in sill
  • Göra senapssill
  • Göra skärgårdssill
  • Koka knäck
  • Koka Fudge
  • Göra chokladtryffel
  • Göra hallontryffel
  • Koka sylta
  • Steka köttbullar
  • Baka kanelhjärtan
  • Göra bondost
  • Göra julbollar (godis, liknar Bounty)

 
 
Ingen bild

Dragariel

16 december 2007 21:55

Vad är bondost?

 
Ingen bild

La famiglia

16 december 2007 21:59

Snarlikt bohuslänsk äggost. Men både receptet och ostformen kommer från fruns farmor och trakterna kring Lovisa i södra Finland. Äggosten äts ju med sylt som efterrätt, men bondost äter man som ost på bröd. Är synnerligen gott på vörtbröd.

 
Ingen bild

La famiglia

16 december 2007 22:00

Och vad är högbobröd?

 
Ingen bild

Dragariel

16 december 2007 22:04

Högbobröd skulle nog inte du kalla bröd, tror jag.
Det är ett sammelsurium av rågmjöl, grahamsmjöl, vetemjöl, vetegroddar, vetekli, krossat vete (eller råg), hela skalade mandlar, russin, torkade aprikoser, mörk sirap, filmjölk och bikarbonat (kan vara än fler mjöl/korn/krossorter än jag räknat upp här) som man snabbt slänger ihop, tjoffar ner i en sån där avlång form, gräddar på rätt låg värme. Det blir oerhört saftigt, inte så sött som man kunde tro och är oerhört gott tillsammans med riktigt (laktosfritt) smör och en smakrik ost...Passar utmärkt på julbordet.

 
Ingen bild

La famiglia

16 december 2007 22:21

Riktigt, jag har ju lite svårt för bröd som inte är bakat på jäst. Men jag kan tro att det passar till en smakrik ost. Fast för egen del (om jag hade tyckt om fruktbröd vill säga) hade jag nog gjort ett jäst-bröd med frukt i stället.

 
Breezie

Breezie

17 december 2007 08:16

Det var ingen dålig lista ;)

http://Breezie

 
Ingen bild

La famiglia

17 december 2007 08:53

Den är fullt normal. Detta brukar jag göra och jag kan inte stryka något. Möjligen syltan, för sån kan jag få av min far

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av La Famiglia - 6 juni 2008 17:58

I någon slags miljömedvetenhetsanda talas det alltmer om hur fel det är att transportera mineralvatten långa sträckor när vi har så gott kranvatten i Sverige. Vi som älskar ramlösa, loka, etc framställs allmer som riktiga miljöbovar. Och i en förläng...

Av La Famiglia - 2 april 2008 22:46

I går på första april hade denna avdankade blogg 700 besökare. Det är ju inte vettigt....

Av La Famiglia - 4 mars 2008 23:13

Men hallå asså. Det senaste inlägget på denna blogg skrev jag sista december förra året, och sedan dess har jag en ny blogg.  Men vad kommer det sig att denna blogg fortfarande har en jävla massa besökare? Bloggen ligger ju idag för tusan på 14 plats...

Av La Famiglia - 31 december 2007 23:59

Som sagt, från och med nu flyttar jag till annan adress. http://hundblues.blogspot.com   Ni är välkomna dit om ni vill föjla mig under 2008 (och kanske även längre)   ...

Av La Famiglia - 31 december 2007 23:58

Nyårsafton, årets sista och mest spännande dag för alla hundägare. (Det är väl i och för sig årets sista dag för rätt många människor.) Dagen började med en tvåtimmarspromenad på golfbanan, och nog fan var det folk ute och spelade golf idag också. De...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards