Alla inlägg under augusti 2006

Av La Famiglia - 29 augusti 2006 23:04

Dagen har varit full med nya landvinningar och upplevelser. Den första landvinningen var ju trappan, som jag redan skrivit om. Dagens första stora upplevelse var att möta några stycken Collies ute i skogsdungen på morgonpromenaden. Lite läskigt, men dom kom aldrig så nära. Dagens andra upplevelse var också en landvinning. I alla fall för fästingen som bitit sig tag i ryggen på hunden. För hunden var det bara en upplevelese att bli fästingplockad. Dagens sista, och kanske viktigaste landvinning var upptäckten att man kan ställa bägge framtassarna i vattenskålen, och med bara en framtass kan man skvätta ganska mycket vatten ganska långt. Är man en vattenhund så är man. Däremot är man ingen dusch-hund. Hon har också börjat lära sig sitt, i mitt tycke absolut viktigaste uppdrag i vår familj, nämligen att vara världens gladaste hund när jag kommer hem från jobbet. Och det uppdraget börjar hon få kläm på nu. Vi har snart haft hund i 4 dygn, och hittills har hon bara skällt en enda gång. Det tycker jag är bra. Och bortsett från att hon surade över kompostgallret kring trappan har hon hela tiden varit mycket glad och förnöjd. Men hon vaknar alldeles för tidigt på morgonen. Klockan 6 tycker hon är lämpligt att stiga upp. Än så länge sover hon med sällskap alldeles utanför sin sovhage, så någon hund som gnäller av ensamhet på nätterna har vi hittills inte haft. Och jag tror att man snart inte längre behöver sova hos henne heller, men det finns många i familjen som aspirerar på att få göra det.Att gå i koppel är ju ingen lätt sak. Framför allt är det irriterande med det där som kliar en på halsen hela tiden. Men jag tror hon börjar vänja sig vid halsbandet också.Det största problemet just nu tycker jag är att familjen inte har lyckats lösa namnfrågan. Delvis beroende på att vi inte alla varit hemma på en gång och haft möjlighet att i lung och ro diskutera frågan. Dessutom väntar jag med spänning på vad omröstningen här intill kommer visa.

Av La Famiglia - 29 augusti 2006 22:59

Har insett att dt nog vore ganska roligt att föra dagbok över vår hunds i alla fall första veckor hemma hos oss. Hittills har jag ju bara skrivit sporadiskt om sånt som jag tror kan vara lite intressant att läsa. Men från och med idag ska jag försöka med en dagbok som blir lite mer faktabetonad. För er känsliga läsare kan jag meddela att det i rubriken kommer framgå om det är en så kallad dagboksanteckning. Jag kanske även tar mig friheten att skriva och datera något från igår och i förrgår. Det får vi se.

Av La Famiglia - 29 augusti 2006 17:02

...eller i alla fall från vägen upp. Jag har telefonledes fått höra att vår lilla hundvalp har börjat gå i trappan upp till andra våningen. Det är väl jättebra att hon lär sig det, men problemet är att vår trappa är så konstruerad att om man är en liten valp som utan vidare kommer igenom ett staket med maskor på 10cm, kan man också utan vidare trilla mellan trappstegen ner på golvet. Och har man då kommit nästan ända upp, faller man ganska långt. Fan, jag måste bygga om trappan i helgen. Det berättas nämligen också hemifrån att hunden har surat när det sattes upp kompostgaller som omöjliggjorde vidare utforskningar av trappan.

Av La Famiglia - 29 augusti 2006 11:27

Ett stort tack till alla er läsare som tittat på bilderna av vår hund och kommenterat den. Hittills är det ingen som inte sagt att den är söt. Och det gläder mig verkligen att ni läsare så väl förstår mig. Det är ju för att få era uppmuntrande kommentarer jag visar bilder på hunden. Det är så roligt när samarbetet mellan skribent och läsare fungerar. Tack än en gång för alla fina kommentarer.

Av La Famiglia - 28 augusti 2006 22:11

En liten hundvalp är av förklarliga skäl rädd för en massa konstiga saker. Dammsugare, bilar ilskna mopeter och liknande saker. Så äver en Soda-stream (läskmaskin). Men N.B varken för espressobryggarens pysande och frustande eller espressokvarnens brummande. Miljöträningen för sådana ljud sitter väl i generna på en italiensk ras. Tror jag. Förmodligen är den inte rädd för ljudet av en Vespa heller, men eftersom jag inte vill få mina illusioner grusade törs jag inte pröva. Men jag tror det.

Av La Famiglia - 28 augusti 2006 22:07

Så har det åter blivit dags att koncentera sig på uppkörning för MC-körkort. Nästa vecka gäller det. I morgon återupptar jag körlektionerna. Ska göra några letkioner på slalombana och några på höghastighetsbana, och sedan är det väl bara att hoppas att det går bra. Nu tycker jag nämligen att den nya röda Vespan stått oanvänd alldeles för länge i garaget. Hade det varit någon annan än jag hade förmodligen denne någon annan kört en och annan tur med den, men inte jag. Jag är inte sådan. Än

Av La Famiglia - 28 augusti 2006 17:34

Fråga: Hur finmaskigt staket kan en lagottovalp på 8 veckor komma igenom?Svar: Ner till 10 cm är inga problemLärdom 1: Hundvalpar är både smartare och mindre än man trorLärdom 2: Ha alltid stenkoll på hunden

Av La Famiglia - 28 augusti 2006 13:52

Den gamla omröstningen om olika länders matkultur gav precis det svar jag ville ha, nämligen att det italienska köket är överlägset alla andra kök. Någon gång ska jag förklara varför jag tycker det. Men inte nu, för nu måste jag jobba lite. Och sen ska jag hem och gosa med ....vad- hunden-nu-kommer-att-heta.

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8 9 10
11
12
13
14 15 16 17 18
19
20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Augusti 2006 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards