Alla inlägg den 26 augusti 2006

Av La Famiglia - 26 augusti 2006 23:23

När jag skulle pussa vår valp god natt, sa hon, ”lägg dig här hos mig så ska jag berätta för dig om min första dag hos La Familia”. Jag la mig tillrätta och fick följande historia viskad i mitt öra.”När ni kom i morse blev jag jätteglad. Men det blir jag för alla som kommer och hälsar på, så tro inget. Men när min matte satte mig i er bil, började jag ana ugglor i mossen. I synnerhet som ni åkte iväg utan henne. Och lite läskigt var det att åka bil. Men ni verkade ju rätt snälla, så efter att ha gnytt lite la jag mig till ro och halvsov resten av resan. Det var lite läskigt att sedan bli inburen i ett alldeles nytt hus, men som tur var, för er, hittade jag er bakdörr ut till en fin gräsmatta. Men säg, vad var det för konstigt mitt i gräsmattan? När jag skulle springa till andra änden av gräsmattan så tog det plötsligt stopp. Var jag än sprang så tog det stopp. Ibland kunde jag komma vidare med huvudet, och en gång fastnade jag nästan. Men vad var det för något?” ”Det var ett staket”, sa jag. ”Det har vi satt upp för att du inte ska kunna springa iväg hur långt som helst.” ”Hmmmm, jag tror inte jag tycker om staket. Du kunde väl i alla fall ha varnat mig. I alla fall var det en bra trädgård att springa runt i, även om det var lite liten på grund av…., vad hette det nu?” ”Staket”, sa jag. ”Jaja, i alla fall. Sen tyckte jag det var dags att titta på resten av ert hus. Det verkade ganska bra. Men jag ville vara säker på att den mysiga gräsmattan inte försvann. Det var därför jag ganska ofta sprang dit för att kolla. Ni verkar snälla, men lite tröga. Jag fick ju vänta hur länge som helst innan ni fixade lunchen till mig. Men sen höll jag på att lacka ur fullständigt? Av någon obegriplig anledning stängde ni i mig i en hage. Tror ni jag tänkte vila middag. Det är inte mycket ni vet om hundar. Vila middag bara sådär på ett nytt ställe. Glöm det. Och jag vilade inte middag alls efter en stund. Jag bara la mig ner för att ni skulle fatta att det var dags att släppa ut mig igen. Men jag undrar en sak, den där andra hunden som finns i hallen, den som alltid kommer emot mig när jag går mot den, och sen plötsligt försvinner när jag går lite åt sidan för att vi inte ska krocka med varandra, vart tar han vägen då? Och så undrar jag vad det är för en läskig sak som står i ett hörn i köket. Den har försökt hoppa på mig flera gånger när jag gått förbi.” ”Det är en sopborste och en sopskyffel”, sa jag. ”Som sagt, det är inte mycket ni vet om valpar. Tror ni till exempel att jag alltid vill sova i köket? På den där luddiga saken som luktar som jag vet inte vad. Nytt kanske. Näe sova kan man göra på många ställen. Till exempel på den där gamla mysiga kudden som någon omtänksam människa lagt på golvet. Den luktar minsann inte nytt. Efter en dag tillsammans med er verkar det på det stora hela ganska bra här. Trots sopborstar som anfaller försvarslösa hundvalpar, hundar som försvinner i hallen, och det där konstiga vad-det-nu-hette. Staket va? Jag tror jag stannar här hos er.”Sedan bökade hon runt ett tag i korgen och somnade strax därefter.

Av La Famiglia - 26 augusti 2006 20:39

Så går då första dagen som hundägare mot sitt slut, och det har blivit dags för en och annan reflektion. - Vi har fortfarande inte bestämt vad hon ska heta.- Jag har ännu inte vare sig fått ge henne mat eller hålla i kopplet på promenad (Men tre andra har fått göra det)- Hon har inte skällt en enda gång på hela dagen- Det där med hunduppfostran var nog inte så lätt som det verkade när vi läste om det i böckerna.- Små valpar är vansinnigt livliga.- Små valpar är vansinnigt roliga.- Små valpar är vansinnigt söta.- Små valpar är vansinnigt anpassningsbara.-Små valpar är inte rumsrena vid 8 veckors ålder.- Det är bra med digitalkamera, för då kan man ta hur många bilder som helst.- Bilden nedan är inte så speciellt skarp.- När man ska fotografera hundvalpar ska man välja ett motivprogram för sport, så man får korta slutartider.- Man skulle skaffat hund för länge sedan.

Av La Famiglia - 26 augusti 2006 14:57

Nu har det otroliga inträffat, vi har en hund hemma hos oss. Jag skriver mer sedan, men här kommer en liten aptitretande bild. (Tycker jag i alla fall)

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8 9 10
11
12
13
14 15 16 17 18
19
20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Augusti 2006 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards