Alla inlägg den 9 augusti 2006

Av La Famiglia - 9 augusti 2006 09:53

Igår köpte jag nya espressobönor. De var från ett svenskt rosteri, och man kan ju undra hur bra ett svenskt rosteri kan rosta espressobönor. Det var för att ta reda på det jag köpte kaffet, och döm om min förvåning när jag konstaterade att det faktiskt blev ett väldigt gott kaffe. Dessvärre kommer jag inte ihåg vad rosteriet hette, men det var visst ett nytt rosteri. Jag ska be att få återkomma med namnet på rosteriet i ett senare inlägg.

Av La Famiglia - 9 augusti 2006 08:14

När jag slog upp tidningen i morse för att läsa den till frukosten, möttes jag av en STOR bild på Carolina Klüft och texten att hon tagit guld. Detta fyllde hela första sidan på DN, och det fyllde mig med en känsla att livet i världen ändå är underbart. Carolina Klüfts guld är den största och viktigaste nyheten från gårdagen. Det måste betyda att inga kvinnor blivit ofredade, inga människor svalt ihjäl, ingen rattfull som körde på någon och förstörde livet för en massa människor, ingen som fick sitt liv förstört på något annat sätt heller. Och definitivt ingen 15-åring i Södertälje som dog efter att blivit påkörd av en el-postbil som en 14-årig skitunge stulit. Det var ju verkligen positiva nyheter till frukost. Men, slog det mig mitt i grötätandet, det måste också betyda att ingen inom sjukvården gjorde en hjälteinsats för att rädda någons liv, ingen deprimerad fick en kram som återgav henne livsgnistan, ingen som fick beskedet att din cancer är botad och prognosen för framtiden ser väldigt ljus ut. ingen som brydde sig om sin gamla mamma för att ge henne ett värdigt slut på livet när samhällsresurserna inte räcker till längre. Och det är kanske mindre roligt.Ja, ursäkta min ironi, men ibland undrar jag verkligen hur media framställer samhället. Att de så kallade kvällstidningarnas affärsidé inte länger handlar om nyhetsförmedling är ingen nyhet (För er som undrar, kvällstidningarnas affärsidé är att vara attraktiva annonsplatser. Det är viktigare med duktiga annonsförsäljare än duktiga jornalister på dessa arbetsplatser. Och det samma gäller för de flesta reklamfinansierade TV-kanalerna också.), men jag trodde att Dagens Nyheter i alla fall hade kvar den ambitionen. Eller också är det så att Carolina Klüfts guld igår trots allt är viktigare än allt annat. I så fall ser jag inte framtiden an med särskilt stor tillförsikt.

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8 9 10
11
12
13
14 15 16 17 18
19
20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Augusti 2006 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards