Alla inlägg under augusti 2006

Av La Famiglia - 7 augusti 2006 07:52

I morse åkte jag Vespa till jobbet. Det var riktigt behagligt; inte för varmt och inte för kallt. Det var ett tag sedan jag gjorde det, för i stort sett hela förra veckan åkte jag bil. Jag har nu också fått en ny tid för uppkörning, den 6 september. Jag funderar på att klara den uppkörningen. Annars lär det bli svårt att få köra nya Vespan i år. På eget körkort i alla fall. Det är minst sagt retsamt att det står en alldeles splitter ny Vespa i garaget som jag inte får köra. Men så kan det gå.

Av La Famiglia - 6 augusti 2006 23:31

I torsdags var vi och hälsade på valpar och valp-mamman. Visst har vi sett bilder på valparna tidigare, men det var något helt annat att se dem i verkligheten. Fem små ulltroll som alla ville bli kelade med. Det var oerhört svårt att slita sig därifrån, men efter tre timmar med valparna (eller nåja, två och en halv. Den sista halvtimmen bjöd vår underbara uppfödare på fika) satt vi åter i bilen på väg hem. Den 26 augusti är det dags att åka och hämta hem vår egen valp. Det betyder att vi bara har tre veckor på oss att bygga om hemmet till ett valpsäkert hem. Rulla ihop alla mattor. (Även den mattan som Pucko har kissat på. Pucko är en bulldog som var hemma hos oss för något år sedan, innan han var riktigt rumsren. Och vid ett tillfälle var varken Puckos matte eller husse tillräckligt observanta på vad Pucko behövde göra. Men det gör inget, för innan vår valp blir rumsren ska vi bjuda hem oss till Pucko och hans familj, leta upp finaste mattan, och sen Pucko, ska du få något att lukta på.)Vi måste plocka undan alla elsladdar som är goda för en liten valp att gnaga på. Gömma undan alla skor. Försöka hitta ett nytt ställe att ha fågelburen på, för på dess nuvarande plats tror vi att det ska vara en mat- och sovplats för en hund. Sätta staket runt delar av tomten. Och så är det en massa saker vi måste köpa har vi fått lära oss. Mat- och vattenskål, halsband, koppel, kammar, sovfällar, leksaker och inte minst MASSOR av kompostgaller. Inte för att vi ska anlägga en jättekompost på tomten, men väl för att kunna skärma av vissa rum och vissa delar av andra rum för en liten valp. (Kompostgaller till kompost är för övrigt totalt värdelöst eftersom de stora hålen i gallret gör att komposten torkar ut väldigt fort. Och då avstannar förmultningsprocessen.)

Av La Famiglia - 6 augusti 2006 23:25

Nu har familjerådethaft överläggning och bestämt att jag måste ändra min omröstning om hundnamn. Och då gör jag det. Välkommen att tycka.

Av La Famiglia - 4 augusti 2006 09:03

Som den trogne läsaren av denna blogg vet, går vi i väntans tider. Om mindre än en månad ska vi få hem vår lilla Lagotto-valp. Inom familjen pågår ständiga diskussioner kring vad hunden ska kallas. Och jag tänkte låta er läsare göra era röster hörda i denna fantastiskt viktiga fråga. Jag vill påpeka att vi än så länge inte säkert vet om vi får en tik eller hane. Därav blandningen bland förslagen.

Av La Famiglia - 4 augusti 2006 08:46

När omröstningen nu har passerat 10-rösters-strecket är det nog dags att avsluta den. Frågan var: Vad kan man leva utan? Och resultatet blev:En Vespa 18.2 % En espressomaskin 9.1 % En lagotto 0 % Italiensk mat 0 % Varken Vespa, espressomaskin, en lagotto eller italiensk mat 9.1 %Allt av ovanstående 27.3 %Livet är väl inte bara prylar. Kärlek och vänskap är mycket viktigare 36.4 %Jag vet inte riktigt hur jag ska tolka resultatet. Ett försök ser dock ut så här: Med tanke på vilket alternativ som fick flest röster känns det som jag når rätt målgrupp med det jag skriver. Men det tråkiga är att alternativet som fick näst mest röster tyder på att en stor andel av bloggens läsare (eller i alla fall röstare) ändå håller prylar som viktigast i livet (om än inte samma prylar som jag listat upp).Slutligen är det intressant att notera att det finns ingen som kan leva utan en Lagotto. (Fan vad jag känner mig vetenskaplig efter denna djupanalys)

Av La Famiglia - 3 augusti 2006 09:25

Noterade i besöksstatistiken för denna blogg att denna vecka verkar gå mot något slags rekord. Jag har aldrig haft så många besökare tidigare. (Jämförelsen kanske haltar lite eftersom detta bara är andra veckan bloggen finns. Men ändå.) Jag vet inte om det beror på att många fler sitter vid datorn eftersom deras semester är slut, eller om det är så att det jag skrivit har lockat fler besökare. Jag vill ju gärna tro på det sista. Men det ger mig dessvärre prestationsångest. Nu måste jag fortsätta skriva sånt som folk vill läsa, och just nu kommer jag inte på någonting att skriva. Eländes elände. Få se om det blir något i kväll, när vi har hälsat på hos valparna

Av La Famiglia - 2 augusti 2006 15:28

För flera år sedan hörde jag någon säga att köpa en sista-minuten-resa är bland det dummaste man kan göra. Om man bokar en resa 6 månader före själva resan har man glädje av resan i över ett halvår. Om man köper en sista-minuten-resa har man ju inte glädje så värst mycket längre än själva resan varar. Och det ligger mycket i det. Trots att det är runt en månad innan vi får hämta hem vår hundvalp, ger den oss redan mycket stor glädje. Bara en sån sak, vad ska hunden heta? Det diskuterades livligt under semestern, och många bra förslag kom fram. Kanske något man skulle göra en omröstning om.. Andra glädjeämnen på vägen fram till att hundvalpen är vår, är att i morgon ska vi åka och hälsa på valparna för första gången. Gissa om det blir spännande. Och gissa om det kommer att tas många bilder (tur att det finns digitalkamera med i stort sett obegränsat minne) Ett annat glädjeämne är att vi har börjat övningsgå på kvällarna. Det är inte så svårt. Nästa vecka ska vi öka svårighetsgraden och börja övningsgå på mornarna också. Hur vi ska kunna övningsgå i dåligt väder vet jag inte. Vi kanske får promenera omkring på tomten ikädd vinterkläder samtidigt som vattenspridaren står på. Ytterligare ett glädjeämne är att funder på hur grannen med tre bostonterrier kommer att reagera när vi får hund. Redan idag skäller de hundarna ganska mycket på oss när vi är ute i trädgården. Vad kommer de då inte att göra när vi har med oss en liten hundvalp?

Av La Famiglia - 2 augusti 2006 14:56

Noterade till min förvåning att min omröstning finns med bland de populäraste på denna site. Och detta med bara 9 som röstat. När 10 har röstat bjuder jag på en ny fånig omröstning, så snälla någon, rösta. Men snälla, vänta en liten stund, jag måste komma på temat för nästa omröstning först.

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8 9 10
11
12
13
14 15 16 17 18
19
20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Augusti 2006 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards