Direktlänk till inlägg 27 april 2007

Utvecklingssamtal i skolan del 4, eller lärare kanske också har hjärna

Av La Famiglia - 27 april 2007 23:44

 För att på något sätt fylla ut tiden vi hade till förfogande med klassföreståndaren, passade jag på att säga lite vad jag tycker och tänker om barnuppfostran (Själv hade hon ju inte så mycket att säga mer än att dottern ska ta plats, respektive att det var ett bra brev jag skrivit till rektorn.) Jag sa att egentligen gör vi skolan och hela samhället fel när det gäller stökiga elever. Alla vi som läst boken Skjut inte hunden vet ju att hundar uppfostras bäst genom att förstärka rätt beteende och ignorera fel beteende. Och det samma gäller ju för människor också. Men hur gör vi med stökiga elever? Jo, ju mer det stökar i klassrummet, desto mer uppmärksamhet får de, vilket är precis det de vill ha. Och ju mer de stökar desto fler är det som bryr sig om dem. Vilket alltså är helt emot positiv förstärkning. I stället borde ju lärarna belöna och lyfta fram de elever som beter sig bra i klassrummet, så att alla förstår vilket beteende som lönar sig. Och det sa jag. Och klassföreståndaren höll med. Men det fanns ett litet problem med att göra så. Om hon gjorde så skulle hon överösas med klagomål över att hon favoriserade vissa elever. Klagomål både från elever och föräldrar. Och det hade jag faktiskt inte tänkt på. Klassföreståndaren påstod att det är just sådana här funderingar och problem som lärare brottas med. Och på något sätt fick jag intryck av att hon talade sanning. Och jag fick också intryck av att hon faktiskt är en bra lärare som vill något med sin undervisning och de elever hon är ansvarig för. Och verkade till och med ha tänkt en hel del. Inte illa av en som enligt gällande samhällsnormer inte är värd mer än drygt 20.000 i månadslön.

 
 
Ingen bild

Alexandra

28 april 2007 00:22

Du låter förvånad? annars tycker jag nog att det flesta lärare jag träffat engagerar sig väldigt mycket i sitt arbete och tänker väldigt mycket på hur man ska agera. Slutresultatet kan bli olika men engagemanget har jag aldrig haft anledning att klaga på. Fast mina barn går på friskola; Waldorf. Kanske är det skillnad, jag vet inte.

 
Ingen bild

La famiglia

28 april 2007 00:51

Ja, jag är uppriktigt förvånad. De erfarenheter jag har av högstadiet baseras på äldsta dotterns tre år där, och skolan, och i synnerhet rektorn imponerade föga. Och när jag lyssnar hur det går till i klassen förundras jag också över resultatet av lärarnas eventuella ansträngningar. Därför har jag gett mig fan på att ställa krav nu när yngsta dottern går i samma skola. Och äldsta dottern går numer i en Waldorf-skola så jag kan jämföra, och jag lovar att det är skillnad.

 
Ingen bild

Hundbiten

28 april 2007 13:12

Jobbade som lärare ett tag när jag bodde i Stockholm. Det var på en friskola, gymnasium med kreativ/praktisk inriktning. Har länge velat bli lärare, men jag upptäckte där och då att det var svårt, just med tanke på vilka regler man har att rätta sig efter. Kände mig väldigt låst emellanåt. Och jag upptäckte också vad svårt det är att finnas till för varje enskild elev på ett sätt anpassat för just denne. Det första problemet är för stora klasser med för få lärare per elev. Och att man sedan till exempel inte fick ta ifrån eleverna mobiltelefonerna på lektionerna tycker jag säger en del om hur det är i skolan idag! Vad är det för skitsnack?! Det var respektlöst, tyckte föräldrar och elever, och det lyssnade tydligen skolledningen på. (Jag körde ut stökeleverna istället, men det var alldeles säkert emot reglerna det också).

 
Ingen bild

La famiglia

28 april 2007 23:02

Alltså när jag läser vad jag skrivit slås jag av tanken att jag inte riktigt vet vem jag är sur på. Det är klart att skolan i allmänhet inte fungerar idag, och det är klart att det finns många rektorer som inte gör sitt jobb. Det är också klart att det finns en himla massa lärare som inte heller kan sköta sitt jobb. Och det är dessutom klart att lärare idag är ett lågstatusyrke som borde värderas mycket högre. Men å andra sidan finns det nog duktiga både lärare och rektorer som vill göra något, men inte har resurserna. De brottas med för stora klasser, för dåligt undervisningsmaterial och gud vet vad. Så min ilska riktas nog mot alla som är inblandade i skolan men inte tar sitt ansvar och inte sköter det de ska sköta. Och så en stor eloge till de som vill göra något, men kanske inte alltid kan.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av La Famiglia - 6 juni 2008 17:58

I någon slags miljömedvetenhetsanda talas det alltmer om hur fel det är att transportera mineralvatten långa sträckor när vi har så gott kranvatten i Sverige. Vi som älskar ramlösa, loka, etc framställs allmer som riktiga miljöbovar. Och i en förläng...

Av La Famiglia - 2 april 2008 22:46

I går på första april hade denna avdankade blogg 700 besökare. Det är ju inte vettigt....

Av La Famiglia - 4 mars 2008 23:13

Men hallå asså. Det senaste inlägget på denna blogg skrev jag sista december förra året, och sedan dess har jag en ny blogg.  Men vad kommer det sig att denna blogg fortfarande har en jävla massa besökare? Bloggen ligger ju idag för tusan på 14 plats...

Av La Famiglia - 31 december 2007 23:59

Som sagt, från och med nu flyttar jag till annan adress. http://hundblues.blogspot.com   Ni är välkomna dit om ni vill föjla mig under 2008 (och kanske även längre)   ...

Av La Famiglia - 31 december 2007 23:58

Nyårsafton, årets sista och mest spännande dag för alla hundägare. (Det är väl i och för sig årets sista dag för rätt många människor.) Dagen började med en tvåtimmarspromenad på golfbanan, och nog fan var det folk ute och spelade golf idag också. De...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< April 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards