Alla inlägg den 22 januari 2007

Av La Famiglia - 22 januari 2007 22:32

... har jag lett studiecirkel om idag. Dessutom har jag författat studiematerialet själv. Och det är inte illa med tanke på att jag inget kan om ämnet. Men tanken med studiecirkeln som studieform är ju att man ska lära av varandra. Och i cirkeln deltar det folk "som varit med", så det blev bra. De kunde dela med sig och jag kunde leda diskussionen. För er intresserade följer nedan studiematerialet.Salongskulturen uppstod i Frankrike på 1600-talet, men det var föst på 1800-talets första hälft som musiken började spela en större roll i salongerna och begreppet salongsmusik uppstod. Salongerna var en samlingsplats kring litteratur och musik. De hölls hemma hos folk, och leddes ofta av en kvinna. En av de mest kända svenska salongerna var Malla Silverstolpes salong i Uppsala. Salongerna var ett tillfälle för kvinnorna att få musicera.Begreppet salongsmusik tog form på 1830-talet och avsåg från början bara musik som spelades i salonger. Mot slutet av 1800-talet hade betydelsen ändrats och betecknade lättsam underhållande musik utan större värde. I Nordisk familjebok från 1916 läser vi följande förklaring av ordet salongsmusik: ”Salongsmusik, benämning på sådana (piano)-kompositioner, som mest innehålla trivial grannlåt och äro afsedda för ytlig förströelse samt vittna om förflackning af smaken hos tonsättare och dilettanter”Från början var salongerna samlingsplats för aristokratin, men blev senare borgerskapets mötesplats. På slutet av 1800-talet minskade de borgerliga hemmens betydelse som samlingspunkt, och i och med medelklassens ökade välstånd blev restaurangen borgerskapets nya mötesplats. Salongsmusiken kan därmed sägas övergå i restaurangmusiken. Under en stor del av 1900-talet förekom sedan restaurangkapell som underhöll på restauranger och kaféer. Men under slutet av förra seklet försvann den levande musiken mer och mer från dessa samlingslokaler.Fördjupningsfrågor• Tar reda på vilken sorts musik som spelades i de litterära och musikaliska salongerna under 1800-talet.• Försök få en bild av repertoaren för restaurangkapellen i början av 1900-talet.• Hur utvecklades restaurangkapellens repertoar under 1900-talet? Utgå från era egna erfarenheter av restaurangmusik och jämför med svaret på föregående fråga.• Försök om möjligt lyssna lite på salongsmusik och restaurangmusik. Diskussionsfrågor• Diskutera era egna erfarenheter av restaurangmusik. Tycker ni det har varit bra med levande musik när man ska äta, eller stör det bara?• Vad kom det sig att kvinnorna fick en så betydande roll i de musikaliska salongerna?• Kan man jämställa de nedlåtande uttrycken om salongsmusiken från slutet av 1800-talet med hur vi under senare delen av förra seklet betraktade schlagern?• Vad kan det bero på att salongsmusiken på senare delen av 1800-talet kom att betraktas som lägre stående musik?Mer faktawww.musik.uu.se/03-Forskning/Publikationer/Ellen Persson C-uppsats.pdf www.muslib.se/ebibliotek/STM/STM1989/STM1989Edstrom.pdf www.abo.fi/fak/hf/musik/musiksalonger/index.html

Av La Famiglia - 22 januari 2007 21:36

"Ja det är måndag morgon, och mitt huvud känns så tungt. Ja sa just det att det är måndag morgon, och mitt huvud känns så tungt" Ja, det är inte bara Povel Ramel som har problem på måndagsmornarna. Även Ia har det. I morse var hon så trött så hon orkade inte ens äta frukost. Men det berättas ändå från dagis att det varit full fart hela dagen (jag vet inte om det ska tas i positiv eller negativ bemärkelse, men jag väljer det förstnämnda.) Av helgens ansträngningar märktes intet. Nu på kvällen har det varit kurs igen. Ia ska gå en så kallad unghundskurs. Och vem gick på den kursen mer då? Jo, hennes lagotto-komis Gino (som bor i vårt kvarter). Men det visste vi inte om, så det blev en glad överraskning. Dessutom var det en Collie med också. Sen var det inga fler hundar. Jag var själv inte med (ledde musikcirkeln, denna gång om salongs- och restaurangmusik), men det berättas att rent generellt var Ia inte alls så stirrig som hon var vid förra kursen. Nu har ju hon lärt sig umgås med andra hundar, och så kände hon ju Gino. Kontaktövningen gick mycket bättre än vad någon gjort tidigare på kurs. Gå fint gick väl sådär. Men överlag gick det visst bra. Tråkigt nog kan jag inte vara med nästa vecka heller, och veckan därefter kan inte frun, så då får jag köra själv. Det ska bli roligt.

Av La Famiglia - 22 januari 2007 21:22

Äntligen. Nu har jag fått lösenorden till mina mejlkonton, så nu kan jag läsa mejl igen. 19 stycken hade jag.

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Januari 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards