Direktlänk till inlägg 29 april 2007

JAG HAR TALAT MED EVA MÖLLER

Av La Famiglia - 29 april 2007 22:58

Och vem fan är Eva Möller? (Ja, hon är nog betydligt mer känd än Nisse Hult. I alla fall första gången han fördes på tal.) Eva Möller är en av Sveriges främsta, kanske faktiskt Sveriges bästa flamencogitarrist. Och lilla mamma hade den goda smaken att engagera henne till sitt kalas som hölls igår. (Det är för övrigt ett jävla sammanträffande. Både svärmor och lilla mamma fyller år den 29 april, och det skiljer 10 år mellan dem. (För övrigt fyller även Chuck Berry år, men han brukar jag inte fira). Så jämna födelesedagar krockar alltid i vår familj. Men i år firade lilla mamma i går, och svärmor i morgon.) Hur som helst var Eva Möller och spelade, och det var bland det bästa jag sett och hört på länge. Hon är för jävlig på flamenco, och dessutom kunde hon läsa dikter av Lorca. SAMTIDIGT!!! Det var....grymt.  Och eftersom jag också skulle underhålla (jag hade lovat spela gitarr och sjunga) pratade jag en stund med Eva, som kollegor emellan (hmmm, nåja. Kanske mer som gitarrägare emellan). Alla som spelar gitarr med naglarna (alltså inte med någon form av plektrum) vet hur strandsatt man är när en nagel går sönder och man ska uppträda. Men Eva berättade hur man löser sådana problem. Man lagar nageln, eller bygger upp en ny av pappersnäsduk som man limmar och stärker med loctite-lim. Och hux flux har man en hel nagel igen. Men om det är tumnageln som gått sönder duger inte pappersnäsduk. Tumnageln utsätts ju för oerhört stora påfrestningar när man spelar flamenco, så då måste man laga och bygga upp med tyg i stället för papper. Men det fungerar påstod Eva. Det ska jag prova nästa gång jag har det problemet.

 
 
Hundbiten

Hundbiten

30 april 2007 10:06

Så det funkar inte med "vanliga" lösnaglar och superlim?? Eller finns det inte såna där plektrum som man liksom trär över fingertopparna?

http://www.hundbiten.bloggagratis.se

 
Ingen bild

La famiglia

1 maj 2007 01:17

Plektrum som man trär över fingertopparna används väl när man spelar banjo, men jag tror det är helt värdelöst när man ska spela akustisk gitarr. Jag skulle tro att det inte ger den rätta känslan, eftersom ingen använder det. Vad gäller "vanliga" lösnaglar kan jag ju bara konstatera att Sveriges främsta flamencogitarrist inte nämnde det som en lösning. Alltså tror inte jag att det fungerar. Kanske att de slits för hårt när man spelar flamenco. Men jag vet inte. Eller också är de för långa och för spetsiga.

 
Ingen bild

jm

28 juli 2007 00:47

jo, det fungerar. Jag har sett henne göra såna naglar. Däremot förstår jag inte hur han kan spela med dom....jag föredrar plektrum..
och ja..hon är grym på att spela....brukade va hos henne en del när jag var liten ...satt i köket och åt frukost medan hon "värmde upp"...

...kul att man inte kan spela som henne efter 12 års spelande....inte ens som hennes uppvärmning..

 
Ingen bild

La famiglia

28 juli 2007 00:58

Välkommen till min blogg jm.
...men flameco med plektrum? Det kan väl inte vara görligt?

Jag skulle också vilja sitta i köket och äta frukost och lyssna på när Eva Möller värmer upp.

 
Ingen bild

anonym

13 maj 2009 16:57


Men snälla rara ni, begriper ni inte att flamencon absolut inte kan spelas med plektrum, utan spelet byggs av fingerteknik.

Dessutom använder man lillfingret i flamencon

 
La famiglia

La famiglia

17 maj 2009 22:24

Anonym, det du säger är precis det jag tror, men eftersom jag inte kan spela flamenco tycker jag det är fel av mig att yttra mig tvärsäkert om hur man spelar flamenco.

http://hundblues.blogspot.com

 
Ingen bild

anonym

31 maj 2009 01:30

jag har lyssnat på eva i 30 år och sluta denna debatt om lösnaglar

flamencon är en kraft, en ande som få människor besitter


och få förstår

 
La famiglia

La famiglia

31 maj 2009 22:24

Anonym (det vore kul att veta lite mer vem du är), jag säger inte emot dig, tvärt om. Jag tror dig å det fullaste. Också när du säger att flamencon är en kraf och en ande. Jag försöker bara vara ödmjuk och visa respekt för det som jag inte kan.

http://hundblues.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av La Famiglia - 6 juni 2008 17:58

I någon slags miljömedvetenhetsanda talas det alltmer om hur fel det är att transportera mineralvatten långa sträckor när vi har så gott kranvatten i Sverige. Vi som älskar ramlösa, loka, etc framställs allmer som riktiga miljöbovar. Och i en förläng...

Av La Famiglia - 2 april 2008 22:46

I går på första april hade denna avdankade blogg 700 besökare. Det är ju inte vettigt....

Av La Famiglia - 4 mars 2008 23:13

Men hallå asså. Det senaste inlägget på denna blogg skrev jag sista december förra året, och sedan dess har jag en ny blogg.  Men vad kommer det sig att denna blogg fortfarande har en jävla massa besökare? Bloggen ligger ju idag för tusan på 14 plats...

Av La Famiglia - 31 december 2007 23:59

Som sagt, från och med nu flyttar jag till annan adress. http://hundblues.blogspot.com   Ni är välkomna dit om ni vill föjla mig under 2008 (och kanske även längre)   ...

Av La Famiglia - 31 december 2007 23:58

Nyårsafton, årets sista och mest spännande dag för alla hundägare. (Det är väl i och för sig årets sista dag för rätt många människor.) Dagen började med en tvåtimmarspromenad på golfbanan, och nog fan var det folk ute och spelade golf idag också. De...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< April 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards