Direktlänk till inlägg 25 februari 2007

Hunddagboken 25 februari 2007

Av La Famiglia - 25 februari 2007 22:11

En dag som gjord för att umgås med hunden. Frun gick morgonpromenaden medan jag gjorde morgonfika. Sedan åkte vi iväg för att uträtta några ärenden och på vägen hem passerade vi en liten skog där vi la två spår till Ia. Sedan hem och dricka lite espresso, och sedan en promenad tillbaka till skogen, och så fick Ia spåra. Det första spåret gick väl sådär, hon tappade bort sig några gånger, men med linan halades hon tillbaka, och så småningom hittade hon i mål. Till det andra spåret sa jag åt frun (som är spårförare) att hålla kortare lina, så att hon inte kan dra iväg för långt från spåret. Men det behövdes inte, det spåret gick klockrent, nästan. Bägge dessa spår var betydligt längre än de vi lagt tidigare, vilket jag tror var bra, för då han hon liksom lugna ner sig medan hon spårade. Tidigare har hon ju varit så ivrig, så hon har tappat koncentrationen. Nästa gång ska vi prova med ett ännu längre spår, så får vi se hur det går. Hemkomna från spårandet fortsatte jag träna Ia att stänga köksluckor. Och stora framsteg gjordes. Nu har jag nästan betingat ordet stänga och om luckan bara är lite öppen stänger hon den innan hon för belöningen. Efter att ha spårat och stängt köksluckor var hon alldeles slut, och har sovit hela eftermiddagen.Efter middagen åkte vi hem till svärmor, för jag skulle titta på hennes högtalarkabel. Hemma hos henne har Ia bara varit en gång, på julafton, men svärmor har hon träffat ofta. Därför var det extra spännande att se om Ia skulle välja rätt radhusingång . Och det skulle hon. Hon gick rakt in. Hundar har ett osvikligt både lukt-sinne och –minne. (Att Ia var inne på varenda radhusingång före svärmors, hör ju inte hit). När vi ändå var där tog vi kvällspromenaden på ängarna utanför svärmor, och Ia fick springa i lina. Det var kanoners kanon för en liten hund. Hemkomna var det dags för lite te och scones, och gissa vem som travade runt soffbordet och i soffan medan vi spes te och scones med jordgubbssylt och vispgrädde.

 
 
marie

marie

26 februari 2007 11:06

Träning i att stänga köksluckaor? Kan jag skicka min dotter till dig? När hon har varit i köket ser det ut som en kalender på julafton, alla luckor är på vid gavel!

http://carpediem.bloggagratis.se

 
Ingen bild

La famiglia

26 februari 2007 14:57

Jajjemensam, efter att på tre övningstillfällen ha lärt en hund stänga en kökslucka är mitt självförtroende på maxnivå. Ingenting är omöjligt, så skicka hit dottern så ska vi se vad jag kan åstadkomma med lite vettig pedagogik och läckert levergodis.

 
Ingen bild

marie

26 februari 2007 15:29

Toppen! Hon ääälskar lever!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av La Famiglia - 6 juni 2008 17:58

I någon slags miljömedvetenhetsanda talas det alltmer om hur fel det är att transportera mineralvatten långa sträckor när vi har så gott kranvatten i Sverige. Vi som älskar ramlösa, loka, etc framställs allmer som riktiga miljöbovar. Och i en förläng...

Av La Famiglia - 2 april 2008 22:46

I går på första april hade denna avdankade blogg 700 besökare. Det är ju inte vettigt....

Av La Famiglia - 4 mars 2008 23:13

Men hallå asså. Det senaste inlägget på denna blogg skrev jag sista december förra året, och sedan dess har jag en ny blogg.  Men vad kommer det sig att denna blogg fortfarande har en jävla massa besökare? Bloggen ligger ju idag för tusan på 14 plats...

Av La Famiglia - 31 december 2007 23:59

Som sagt, från och med nu flyttar jag till annan adress. http://hundblues.blogspot.com   Ni är välkomna dit om ni vill föjla mig under 2008 (och kanske även längre)   ...

Av La Famiglia - 31 december 2007 23:58

Nyårsafton, årets sista och mest spännande dag för alla hundägare. (Det är väl i och för sig årets sista dag för rätt många människor.) Dagen började med en tvåtimmarspromenad på golfbanan, och nog fan var det folk ute och spelade golf idag också. De...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28
<<< Februari 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards