Alla inlägg den 16 februari 2007

Av La Famiglia - 16 februari 2007 23:55

Dagen började med ett veterinärbesök. Det var ett återbesök med anledning av förra veckans besök pga misstänkt urinvägsinfektion. Återbesöket förlöpte som det skulle, men när de ändå var där, undrade frun lite, med anledning av att hon tyckt att Ia kliat sig extra mycket de senaste veckorna. Veterinären sa att de för säkerhets skull kunde sätta in en behandling mot skabb, så det gjordes. Och si, då lyckades dom lura av oss ytterligare ett återbesök. Om en månad. Har vi haft problem att göra av med pengar tidigare, så är det löst nu kan jag säga.Kvällen har ägnats åt pälsvård. Tovutredning och dusch av ben, mage och skägg. Dagen före klippkursen för några veckor sedan drabbadea jag av högmod och påstod att vi rett ut alla tovor. Det hade vi INTE, skulle det visa sig. Därför tänker jag inte påstå att vi gjort det i dag. Men tanken var att vi skulle göra det. Och JUST NU tycker vi att vi gjort det. Vi kommer att ha några timmar på oss i morgon förmiddag innan vi ska åka på utställningen, och dessa timmar kommer att ägnas åt pälsvård. Reda ut de tovor som uppstått under natten och putsa lite med saxen på pälsen. Sen får vi se hur det går i morgon.

Av La Famiglia - 16 februari 2007 22:59

Så här i början av året är det hektiska tider för oss föreningsmänniskor. Det är nämligen årsmötestider. Jag är med i 7 föreningar och 5 styrelser. I vissa av dessa föreningsstyrelser jag är med i får jag kämpa med näbbar och klor (nosar och tassar) för att möjliggöra det demokratiska inflytandet för medlemmarna, och i vissa andra går det automatiskt. Årsmötet är en förenings högsta beslutande organ. Det är där man väljer styrelse som ska sköta det löpande arbetet och man bestämmer vad föreningen och styrelsen ska arbeta med det kommande året. Det gör man lämpligen genom att godkänna det budgetförslag och den arbetsplan som läggs fram till årsmötet. Och det är på det sättet, samt varje enskild medlems rättighet att skriva motioner till årsmötet som alla medlemmar kan utöva inflytande över föreningen. Demokrati helt enkelt. I två av de föreningsstyrelser jag sitter med i fattar de andra styrelsemedlemmarna inte vad jag säger när jag tycker att styrelsen ska lägga fram ett förslag till budget och arbetsplan. "Hur kan den avgående styrelsen bestämma vad den nya styrelsen ska arbeta med?", brukar jag få höra. Men HAR DOM ITNE FATTAT NÅGONTING? Det är ju årsmötet som godkänner. Den avgående styrelsen bara föreslår. Och om man inte låter medlemmarna tycka till om föreningens verksamhet på årsmötet, kan den då kallas demokratiskt? I den ena föreningen har jag nu kommit så långt att vi skriver ett förslag till arbetsplan som vi förelägger årsmötet. Budgetförslag är ännu inget som vi tar fram. Men kanske till nästa, eller nästnästa år om jag får sitta kvar i styrelsen så länge. (Och då snackar vi om en STOR förening. Över 1000 medlemmar med en ekonomisk omsättning på mellan 50.000 och 100.000 kronor per år. I den andra föreningen har jag i år äntligen fått lov att skriva en arbetsplan. Att göra en budget dröjer nog innan styrelsen gör. Denna förening är dock betydligt mindre. Runt 50 medlemmar och en omsättning på några tusen kronor per år. Att det ska vara så svårt för folk att förstå hur demokrati fungerar.

Av La Famiglia - 16 februari 2007 20:13

Det är väldigt intressant hur stort utrymme olika nyheter får i tidningarna. Vi har tidigare unde stora feta rubriker, i synnerhet i kvällstidningarna, men även i morgontidningarna läst om undersökningar som visar hur nyttigt det är att dricka lite vin varje dag. Något eller några glas vin om dagen sägs ju vara bra för hjärtat bland annat. I morse var det också en artikel om hur alkoholen verkar i samhället och på människor. Den artikeln handlade om att ju tidigare ett barn alkoholdebuterar och ju mer den blir bjuden alkohol hemma av sina föräldrar, desto mer dricker den, både i tonåren och senare i livet. Det var resultatet av en undersökning som presenterades i artikeln. Eftersom det handlar om något som i förlängningen kan förstöra människors liv skulle man kunna tro att dom fläskade på med stora rubriker, men icke. Det var bara en liten notis. Konstigt tycker jag.Eller förresten det är inte så konstigt. Nyheter ska självklart har stora rubriker och massor av utrymme. Att barn som blir bjudna på alkohol tidigt hemma dricker mer än de som aldrig blir bjuda och alkoholdebuterar sent, är ingen nyhet. Det har vi som är engagerade i nykterhetsfrågan veta i åtksilliga år. Så jag ska nog inte klandra DN för att dagens artikel bara blev en liten notis.

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28
<<< Februari 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards