Alla inlägg den 13 november 2007

Av La Famiglia - 13 november 2007 23:24

Jag läste just i senaste numre av Buffé (Icas tidning för de som handlar större delen av sin mat där) om ett förslag till hur man ska lägga upp julbordet för att orka med. Mitt på dan börjar man med sill och lax och sånt som man lätt äter för mycket av på julbordet. Sedan tittar man på kalle anka, och sedan äter man skinkan och tillbehören. Därefter vidtar julklappsutdelning och sedan är det dags för kaffe med kaka och godis.  Låter som ett perfekt upplägg, men i praktiken omöjligt att genomföra. I alla fall i vår familj, för som den minnesgode läsaren vet, kör vi dubbla föreställningar på julafton. Först på julafton firar vi jul med mina föräldrar. Hela julbordet till lunch. Sedan är det julklappasutdelning, Kalle Anka och fika. Sedan är det dags att bege sig hem till fruns mamma för att i princip upprepa proceduren. Hela julbordet, julkalppsutdelning och fika. Sedan är man jävligt trött, och somnar oftast till midnattsmässan.

Av La Famiglia - 13 november 2007 23:10

I söndags var jag ju på matmässan Det goda köket på Älvsjömässan utanför Stockholm. Ett mer passande namn hade varit Det goda barskåpet. Det var ju för fanken fler utställare av alkoholhaltiga drycker än utställare av mat och kökstillbehör. Lite tråkigt tycker jag. Dessutom var det inte några speciellt roliga matutsällare. Tidningarna Allt om mat och Året runt, hur kul är det på en skala?  Familjen Dafgård som säljer färdigmat. Dansukker som talar om hur bra deras socker och sirap är. Det jag framför allt saknade var ett stort utbud av olivolja och balsamvinäger som man kunde få smaka sig igenom. Dock hittade jag en föreläsning om olivolja. Någon människa som drev en olivoljebutik i Stockholm skulle hålla ett föredrag om olivolja. Det kunde ju vara intressant tyckte jag. Men bara tills kärringen hade börjat prata. Då var det inte ett dugg intressant längre. För det första hade hon i sin röst och sitt manér en fruktansvärt överlägsen attityd gentemot oss i publiken, och det blev inte bättre när man förstod vad hon pratade om. Hon påstod att vi i publiken var mycket kunniga och pålästa när vi köper vin till lördagsmiddagen. Vi vet precis vad vi är ute efter och hur mycket vi är beredda att betala. Vi vet hur olika viner passar ihop med olika maträtter, sa hon. Men hur gör vi när vi väljer olivolja? Jo, sa kärringen, vi går in på konsum och plockar den billigaste flaskan med en snygg etikett på, och sedan använder vi den smörjan till vad som helst. Är det inte på tiden, sa hon, att ni blir lite mer medvetna om olivoljan? Jävla kärring, jag hade inte gått dit för att höra henne tala nedlåtande om mig och mina olivoljeköparvanor. Dessutom hade hon i sak fel. Jag kan ingenting om vin, men är lite påläst på olivolja. Fan vi som kommit för att lyssna på henne, det är väl klart att vi är intresserade av olivolja, och säkert att flera av oss redan kunde en hel del. Då inleder man inte föredraget med att tala om för alla i publiken att de inget begriper, och att de är idioter. Det föredraget lämnade jag efter 5 minuter.

Av La Famiglia - 13 november 2007 23:03

Idag har jag haft väldigt lite kontakt med hunden. Jag lämnade henne på dagis i morse, sedan har jag inte sett röken av henne. Inte förrän jag kom hem för en stund sedan. Då skällde hon först på mig när jag gick utanför huset, sen när jag kom in blev hon jätteglad och hoppade på mig och ville gosa en liten stund. Sedan gick hon och la sig.


Enligt utsago var promenaden hem från dagis idag ingen hit. Den gick på rekordtid, Ia körde ner nosen i marken och så satte hon full fart hemåt. Hon varken såg eller hörde något i övrigt utan skulle bara framåt. Hur jobbigt som helst enligt frun. I morgon är jag hemma, då är hon säkert hur lugn och snäll som helst.

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< November 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards