Inlägg publicerade under kategorin Semester

Av La Famiglia - 27 juni 2007 20:09

Idag var vi och fikade hos Flickorna Lundgren på Skäret igen. Det är märkligt hur oerhört harmonisk man kan bli av lite välserverat kaffe och en synnerligen välsmakande äpple-vad-den-nu-kallas. Tänk vad enkelt livet kan vara. Sitta i en kaféträdgård, titta på blommorna, höja blicken något och sikta Bjärehalvön i diset, och i övrigt kontemplera över hur underbart livet är. Vad mer kan man egentligen begära av sin semester.

Det är synd om de människor som måste åka till Tahiland eller andra avlägsna platser för att känna att de verkligen har semester. Vi som nöjer oss med att åka 50 mil och sedan sitta på ett kafé i sommarsverige har det ganska bra egentligen.

Av La Famiglia - 26 juni 2007 23:46

Visserligen är vi på Skånesemester, men en arbetskamrat hade talat sig varm för Bjärehalvön, så idag ställde vi kosan ditåt när vi käkat frukost (dvs runt halv tolv). Arbetskamraten hade tipsat om några bra kaféer där, och vi fastnade för något som hette Killeröds kafé. Och det måste jag säga att det var en riktig hit. Det var visserligen inte så där litet och personligt som man skulle önska, men allt kaffebröd var bakat på plats, och dom hade flera egna specialiteter. Ute i trädgården var det ganska tomt och lite kallt, men när man har hund är man liksom förvisad till utefik. Det var i alla fall ett ställe som vi med största sannolikhet återvänder till. Trots den lite opersonliga tonen kändes det väldigt genuint.

Sedan åkte vi och tittade på Torekov, en mysig liten by. Och sen åkte vi hem, efter att först ha handlat i en charkuteributik i Förslöv. Där köpte vi rökt skinka, fläsk och en korv. Korven åts till middag, och var vansinnigt god. Det var en sån där korv man blir glad av att äta. Närproducerat, och med höga krav på kvalitet.

Efter middagen åkte vi ner till Mölle och promenerade i den byn en liten stund. Den verkade väldigt sömnig. Antingen har den inte kommit igång för säsongen ännu, eller också är det en sån där lung och fridfull stad även på sommaren.

Kvällen avslutades på numer traditionellt La famiglia-semestervis. TV med först allsång på Skansen och sedan morden i Midsomer, och därefter kvällsmat, te och smörgås. Ett fullständigt oslagbart tisdagskvällskoncept. Men när vi myser på som bäst hör vi plötsligt hur det börjar regna. Och det regnar inte lite, utan MYCKET. Konsekvensen av detta jävla regn är att Skånes alla paddor och grodor samlas på Möllehässle Camping så när det är dags för sista kissrundan med Ia, kan man nästan inte gå en meter utan att hon ska mucka med en groda eller padda. Och sådant slutar sällan väl för hundar, så den rundan blev väldigt kort. Och det gjorde nog inget, tyckte den som körde hunden vid detta tillfälle.

Av La Famiglia - 25 juni 2007 23:04

Jodå, det går att sova i en husvagn som bara är fyra och en halv meter invändigt. Det går till och med riktigt bra. Trots ett bäddmadrasshaveri. När jag plockade fram bäddmadrassen igår kväll visade det sig att locket på vattentanken inte var helt åtskruvat, så när jag fyllde på vatten i går morse rann det ut lite genom locket. Och oturligt nog låg bäddmadrassen alldeles bredvid vattentanken. Så ut med bäddmadrassen i förtältet på tork och så fick vi sova på dynorna direkt. Under dagen har bäddmadrassen torkat så i natt kan vi använda den. Men det är inte direkt semestersolen som torkat madrassen, utan snarare vår värmefläkt. Solen har det nämligen inte varit mycket med idag. Det har mest regnat, och ibland varit uppehåll, men fortfarande molnigt.

Promenaden i Helsingborg blev därför ganska blöt. Och inte hittade vi riktigt det vi skulle ha heller. Äldsta dottern ska under sommarlovet läsa Dostojevskis Brott och Straff, men den gick inte att hitta i någon av de två bokhandlare vi besökte. Däremot hittade jag min semesterbok, Tio tankar om mat, av Bodil Jönsson. Den ska jag läsa när jag plöjt igenom några Harry Potterböcker. Jag har nämligen aldrig läst dem, bara sett filmerna. Men nu har vi med oss alla sex böckerna på semestern, och jag ska i alla fall ta mig igenom de fyra första.

Sedan hittade jag också en annan måste-ha-bok. En ny bok av Therese Wikström.  Therese är driver ju konditori En Lite Smula i Norrtälje. Ett fantastiskt konditori, eftersom Therese sätter en ära i kvalitet. Och så har hon ju Jan Hedh som personlig mentor också, så det kan inte bli annat än bra. Hennes första bok, En Liten Smula, är både en vacker och bra kakbok, och jag är helt säker på att detsamma gäller för hennes nya bok. Den ska jag köpa när jag kommer hem.

Efter den blöta promenaden i Helsingborg funderade vi på vad vi skulle göra. Eftersom det slutat regna bestämde vi oss för att åka till ett av Sveriges bästa kaféer, Flickorna Lundgren på Skäret. Det är ingen idé att försöka beskriva det stället. Antingen har man varit där och älskar det, eller också har man inte varit där, och då förstår man ingenting. Det är det dyraste kafé jag någonsin fikat på, men det är fan värt varenda krona. Familjen fikade där idag för drygt 300 kronor. Visserligen med tre bakverk var, men ändå, trehundra spänn för en fika.

Vi har också hunnit med ett besök i fabriksboden i Höganäs. Där köpte vi två grytlappar, och en kavaj. Det var nämligen inte bara Höganäs/Ittala/Rörstrands-koncernen som har utförsäljning där. Även Oscar Jacobsson hade billiga saker.

Efter middagen promenerade vi mot Mölle. Plötsligt började det lukta dill så förbannat mycket. Strax upptäckte vi att vi gick bredvid en dillåker. Och genast kändes det ganska futtigt när man går hemma i trädgården med en påse dillfrön och sår i trädgårdslandet, för att några månader senare komma och skörda med hushållssaxen. För att skörda dillen på denna dillodling använde dom skördetröska. För att komma in på åkern och kunna börja skörda hade bonden varit tvungen att köra över lite dill. Lite för honom, men bra mycket mer än vad som ryms i hela vårt trädgårdsland. Det var svårt att gå vidare för det luktade så vansinnigt gott. Men längtan efter kvällsfika tog till sist överhanden och vi gick hemåt och kokade kaffe och nu har vi just dragit i oss fikat.
Av La Famiglia - 24 juni 2007 22:35

Nu har vi kommit till Mölle, och för första gången riggat upp husvagn och förtält för att bo i på allvar. Det är alltid spännande att resa ett tält första gången. Och det är inte alltid så lätt. Jag måste väl erkänna att förtältet ser ut som en hösäck, men jag orkade inte mecka mer med det. Så länge det inte regnar eller blåser som fan, kommer det inte vara några problem. Och hunden har också lärt sig att man kan smita ut under tältduken. Jävla hund!!

När vi hade lagat middag och diskat undan den åkte vi bort till Krapperups slott. Det är ett rött och fint slott som ligger en liten bit bort från campingplatsen. Där promenerade vi i slottsparken. Sedan åkte vi hem för att dricka kvällskaffe. Och TV:n fungerar utmärkt, vilket jag skiter i.  Nu sitter jag i förtältet och bara njuter av semestern. Det var lite tjôtit att köra ner från Göteborg, men med husvagn kan man ju stanna och koka sig kaffe var man vill, vilket vi också gjorde.

Med vår lilla vagn på 4,50 trodde jag vi skulle vara minst på campingplatsen, men det visar sig att det finns flera vagnar som är mindre, och det finns en himla massa som ser rätt muggiga ut. När vi skulle köpa husvagn tittade vi också en hel del på begagnade vagnar, och när jag ser utanpåskicket på en vagn, vet jag ganska väl hur muggig den är invändigt. Men det är klart, eget mugg kanske inte är lika äckligt som annans mugg. Tur att vi köpte en alldeles ny vagn.

Av La Famiglia - 23 juni 2007 23:32

Något väldigt mysigt på semestern, både när vi ligger i fält och när vi hälsar på de släktingar vi just nu bor hos, är när jag ensam går upp runt åtta, sätter mig med en kopp kaffe och en god bok. Nu hann jag inte så långt eftersom både fru och hund skulle gå ut, och då tyckte jag det var lika bra att följa med. När vi sedan käkat frukost, lullat runt några timmar med att duscha och så, är det nästan dags för förmiddagskaffe. Och som tidigare skrivits begav vi oss då mot Gunnebo slott, och dess kafé. Det har funnits i några år nu, och det var egentligen bäst när det var nyöppnat, för då var det så anspråkslöst. Nu är det ganska mycket gäster där, och det har blivit dyrare och kanske inte fullt så personligt längre. Men dom försöker fortfarande hålla en ekologisk stil. Salladsbuffén till lunchen består i största möjligaste mån av närodlade och kravmärkta grönsaker. Roligt tycker jag.

Efter middagen begav jag och barnen oss iväg till Liseberg. Hundar kan ju tyvärr itne följa med in, så någon var tvungen att stanna hemma. Och eftersom frun erbjöd sig var det inte så mycket att orda om. Jag trivs på Liseberg, det är ett fint nöjesfält. Vi kom dit vid fem, och åkte hem när dom stängde kl, 23.00 Så nu är jag ganska färdigåken.  Och mina barn likaså. Utom det yngsta som skulle kunnat åka Jukebox hur mycket som helst. Nu fick hon bara åka den fyra gånger. Stackars barn.
Av La Famiglia - 22 juni 2007 23:12

Midsommar i Göteborg. Och föga förvånande har det regnat hela dagen. Lite tråkigt måste jag säga. Men vi har ändå försökt fira midsommar av alla krafter. Vi förmiddagsfikade med en midsommarjordgubbstårta.

Sedan begav vi oss till det traditionella midsommarfirandet. Det anordnas i denna by av IOGT-NTO, och har så gjort sedan i alla fall 50-talet. Jag har på ett eller annat sätt deltagit alla år sedan jag föddes, förutom 1980 och 1985. Det regnade i år.

När vi blivit tillräckligt blöta gick vi hem igen, för att laga midsommarmiddag och äta mer jordgubbar. Med balsamvinäger!!

Hoppas det blir bättre väder i morgon så vi kan gå på Liseberg.

Av La Famiglia - 21 juni 2007 22:30

Semester och semester förresten. Det kändes inte speciellt mycket semester i morse när vi försökte komma iväg. Redan i måndags började vi förbereda avfärden. Det är ju alltid tusen saker som ska fixas innan man åker hemifrån. Klippa gräset, tvätta kläder och inte minst en massa saker som måste-göras-före-semestern, men som man skjutit upp hela våren, till exempel binda upp hallonen. Måndagen var också inköpsdag för sånt som behövs på semester i en husvagn. Min ambition är att husvagnen ska vara komplett utrustad med kökstillbehör, så man ska slippa släpa ut hälften från köket hemma varje gång man ger sig ut med vagnen. Min ambition är också att det ska vara bra grejor. Inte nu-när-vi-köpt-en-ny-kan-vi-ta-den-gamla-till-husvagnen. (Dock tyckte nog frun att den ambitionen gick lite till överdrift när det gäller kastruller. IKEAs kastruller är säkert bra på många sätt, och de är framför allt prisvärda, men jag vill ha bättre grejer än så. Allså köpte jag tre stycken Hackman-kastruller till det facila priset av drygt 1000 kronor. Då tyckte frun det hade gått för långt och föreslog att vi skulle ta våra gamla kastruller till vagnen och behålla de nya hemma. De gamla är också Hackman, och väldigt bra, så jag gick med på det.)

I tisdags hämtade vi hem vagnen och började genast packa den. Men man packar inte en helt ny husvagn på en kväll. På onsdagen fortsatte vi packa, och och göra allt annat som måste göras. Det tog hela kvällen och halva natten. Vi fick dessutom för oss att vi skulle prova om förtältet passade, och tur var det, för det visade sig att man måste skruva fast fästbyglar i husvagnen för att det ska fungera. Och skruva i en husvagn är inget man ska ge sig på om man inte kan det. Så i morse var jag till husvagsförsäljaren och fick det fixat. Redan klockan 6 (eller  7) steg vi upp för att göra det sista klart före avfärd. Men vi kom inte iväg före 12, och vi slet som fan för att bli färdiga. Så inte kändes det som någon semester.

Men när vi väl kommit iväg infann sig semesterkänslan snabbt. Att köra bil med husvagn var en ny erfarenhet för mig. Visserligen har vi en liten vagn, och visserligen har vi i alla fall 150 hk i bilen, men det var väldigt segt att köra husvagn. Det går inte att stressa. Trögheten i bilen och det mjuka gunget som uppstår med en husvagn bakpå är oerhört avstressande. (OBServera, ingen ironi i detta påstående.) Det tog oss 8,5 timmar att köra de dryga 40 milen till Göteborg. Men den tiden innefattade raster på totalt runt två timmar. Första rasten var i Herrbeta, mellan Norr- och Linköping. Den rasten var ett under av feeling. Första rasten med husvagn. Det visar sig att familjen är hungrig. I kylskåpet råkar det finnas kassler och kräm fräsh. Dessutom har vi spagetti med oss. Självklart lagar man då till en läcker lunch med dessa ingredienser. Det är liksom höjden av husvagnslivet. Man stannar var man vill, och man fixar det käk man behöver.

Nu ska vi bo hos släkten i Göteborg några dagar, men hela familjen är så sugna på att få bo i husvagnen så det funderades vilt på om man kunde sova i vagnen i alla fall. Så blev det dock inte, utan alla sover inne i huset. Men på söndag, då bär det av till Mölle!